Santa Coloma existeix! I la Massana, i Sant Julià...

No cal ser Sherlock Holmes per deduir que sobretot la zona central i en menys mesura el Pas s'enduran gairebé tot el pastís del Pla estratègic del turisme de compres

El Govern i Andorra Turisme preparen una inversió milionària, 115 milions d'euros és el pressupost inicial, per recuperar la pèrdua de competitivitat que ha perdut el sector els darrers temps, i que en vuit anys s'incrementi en un milió el nombre de turistes que vénen a comprar al país. De les 111 accions de què consta el pla de comerç, una setantena, segons expliquen fonts del sector, es focalitzen a l'eix comercial conegut com a 'zona central', comprès per l'avinguda Meritxell, Vivand i Fener Boulevard.

L'altra gran novetat del Pla estratègic del turisme de compres és la conversió del comerç d'alcohol i tabac del Pas de la Casa, en una mena d'’outlet’ de marques ‘mitges i altes’, com el de la Roca Village. És impossible saber quantes accions, de la quarantena restants, dedicarà el Govern a implementar aquest model, perquè no ha facilitat el Pla als mitjans de comunicació. Tampoc és possible, doncs, saber si quedaran gaires accions per a la resta de parròquies del país. No cal ser Sherlock Holmes per deduir que sobretot la zona central i en menys mesura el Pas s'enduran gairebé tot el pastís.

Durant la presentació, el ministre Camp va assenyalar el "comerç de proximitat" i "l'especialització dels esports" de les parròquies que queden a la vora de les estacions d'esquí. De Santa Coloma, Camp va assenyalar "l'especialització del comerç de cotxes i motocicletes".

Només cal passejar per l'avinguda d'Enclar per veure que bona part del comerç de motocicletes i cotxes ha abaixat la persiana definitivament. Els aparcaments que hi ha, entre benzinera i benzinera, a l'avinguda que uneix Santa Coloma i Andorra la Vella s'han convertit en una mena d'aparador on la gent hi deixa els cotxes que vol vendre. "Es ven. Pocs quilòmetres", "Es ven. Seminou", "Es ven. Perfecte estat".

Mentre els representants de les associacions comercials de la 'zona central' aplaudeixen la iniciativa governamental, els de les parròquies marginades pel Pla clamen contra el projecte. A Santa Coloma se senten "oblidats" pel Govern.

"Hi ha altres zones que també necessiten activació, com Sant Julià, Santa Coloma o la Massana, però actualment els polítics ho centren tot en Andorra i Escaldes", diu la presidenta de l'Associació de veïns i comerciants de Santa Coloma, Angi Morillas.

No és novetat que l'Administració prioritzi actuacions a la 'zona central'. Fa set mesos es va aprovar un projecte per embellir l'avinguda d'Enclar, però encara no s'ha vist cap actuació. "Des del Comú sempre diuen que volen activar l'entrada a la capital per Santa Coloma, però els fets demostren que prioritzen altres obres", diu Morillas amb raó: fa un mes que des del Comú van anunciar l'embelliment de l'avinguda Tarragona. Les obres ja han començat i s'espera que estiguin enllestides abans del pont de desembre.

Òscar Ramón, president de l'Associació de Veïns del Pas de la Casa, rebla el clau quan recorda que a la parròquia "tenim problemes més bàsics que les compres, com voreres que no estan bé o la manca de semàfors". I considera que "s'haurien d'invertir més diners a Santa Coloma, per diversificar l'economia i perquè tothom té dret a guanyar-se la vida". 

La gent ja va a comprar a la 'zona central'. Potser caldria incentivar més l'economia de la resta del país.