Opinió 09/04/2016

Vehicle elèctric, trencant la resistència al canvi

Com en tot canvi tecnològic, la seva adopció comportarà una millora de preu i de prestacions en molt poc temps

i
Marc Ballestà
2 min

Canviar és complicat, la resistència al canvi és present a tots els aspectes de la nostra vida i també als elements tecnològics que ens envolten. Adoptar nous hàbits més saludables com l'alimentació, l'esport, la racionalització dels horaris, és una pràctica que tot i saber que serà molt més beneficiosa per a nosaltres, ens costa molt d’adoptar.

Els canvis a la feina segueixen el mateix patró. Ja podem tenir tota la informació i tots els mitjans per tal de poder-nos adaptar a una nova organització, a un nou tipus de feina i fins hi tot a una nova manera de fer la nostra tasca, que costa moltíssim aconseguir que adoptem aquests canvis.

Els canvis tecnològics també tenen aquest problema, i en aquest cas, a part de la resistència natural a canviar que tenim, s’hi afegeix una variable nova, el cost econòmic. Ja ens poden explicar molt bé tots els avantatges que ens pot aportar una nova tecnologia, tant per a nosaltres com per al nostre entorn, que normalment el cost elevat en els seus primers anys de vida suposa un fre monumental perquè l’adoptem. És només quan aquesta tecnologia va aconseguint més i més adeptes que solament per a economies d’escala els preus disminueixen.

En el cas del vehicle elèctric ens trobem davant d’aquesta tessitura. Ningú dubta dels múltiples avantatges que té l’ús d’aquesta tecnologia. És un vehicle que no emet emissions tòxiques i, per tant, no contamina. És un vehicle en què l’eficiència energètica és molt superior a la de qualsevol altre tipus de vehicle i, a més, el cost és força inferior al que costen els combustibles actuals. És un vehicle que a causa de la seva simplicitat mecànica requereix d’un manteniment mínim comparat amb el d’un vehicle de combustió i s’espatlla molt menys, amb l’estalvi que això suposa.

Però aspectes com l’autonomia de les seves bateries (tot i que avui en dia ja tenim vehicles que arriben als 400 km), el temps de recàrrega que no és immediat com fer gasolina en una benzinera (tot i que ja existeixen carregadors superràpids que en pocs minuts et permeten recuperar gairebé la totalitat de l’autonomia), la dificultat de trobar aquests punts de recàrrega (tot i que pots fer la càrrega a casa diàriament mentre està al garatge i ja hi ha un pla per incrementar els punts de recàrrega per tot el país) i la poca varietat de models disponibles (tot i que avui en dia gairebé totes les marques ja disposen de vehicles elèctrics) ajuden a mantenir aquesta resistència al canvi.

Però sobretot, el preu que tenen aquests vehicles és el que ajuda a mantenir aquesta barrera, perquè per la resta ja hem vist que més o menys avui en dia ja es van superant. És per això que cal destacar i aplaudir la posada en marxa del pla Engega 2016 amb unes ajudes directes a la compra del vehicle elèctric que contribueixen a eliminar aquesta barrera i aconseguir fomentar-ne la compra. Perquè com en tot canvi tecnològic, la seva adopció comportarà una millora de preu i de prestacions en molt poc temps.

Els elements externs per tal de poder fer el canvi ja els tenim al nostre abast, ara queda el més complicat, que vulguem adoptar aquest canvi i vèncer les barreres que ens anem posant.

stats