El mi(ni)steri de la cultura
A la meva escola no em van explicar que la cultura és la base i el fonament del que som, que existeix des que naixem, que és el llegat intel·lectual que ens donen els nostres progenitors i que adquirim des del nostre entorn
Molt s'ha parlat aquests dies del Ministeri de Cultura, però poc de cultura. Sovint penso en el baix interès que té la ciutadania per aquest afer i sobretot contrastat amb la baixa participació que demostrem quan s’organitzen esdeveniments de caràcter cultural. Cert és que a l’escola no ens ensenyen què és la cultura. Ens ensenyen història, art, literatura, llengua, ciències... Relats que ens hem de creure perquè estan escrits en un llibre. A la meva escola no em van explicar que la cultura és la base i el fonament del que som, que existeix des que naixem, que és el llegat intel·lectual que ens donen els nostres progenitors i que adquirim des del nostre entorn.
Ni els museus no són rendibles econòmicament, ni tampoc un arxiu, ni potser un teatre, i molt menys una biblioteca. Però allà hi guardem l’essència de la vida: la cultura són les festes, els aliments, la nostra manera de pensar, fins i tot el sistema polític, el dret, la parla, la moda, i la cura pel medi ambient. Tots aquests productes culturals han creat la manera d’entendre, sentir i viure de cada poble. I tot plegat és un misteri, perquè només en coneixem una part, que és la que ens expliquen, perquè ningú ens ha ensenyat a plantejar-nos les coses.
Ara, per Sant Jordi, tothom passeja amb els seus llibres, i defensa aquesta festa popular: molts d’aquests llibres mai seran oberts, només decoraran un prestatge. De la mateixa manera, de visita al Louvre, a París, desenes de persones s’aglutinen davant la 'Gioconda' de Leonardo da Vinci per fer-se 'selfies', però poques persones s’interessen per la 'Victòria de Samotràcia', escultura grega de marbre, una de les obres d’art més importants del món i precisament d’aquest museu.
La cultura de masses, que domina en les societats desenvolupades, i que es basa en la transmissió dels coneixements a partir dels mitjans de comunicació, s’imposa clarament. És un misteri per què es prefereix veure la tele abans que llegir un llibre o anar a un teatre, o per què ens comuniquem a través de les xarxes socials si podem quedar per prendre alguna cosa, per posar un exemple. I mentrestant, a Andorra seguim discutint sobre la necessitat d’un museu nacional, o sobre la idoneïtat d’un ministeri propi... però en realitat pocs es plantegen la responsabilitat individual i col·lectiva de protegir i conservar la cultura.