Per als problemes de mobilitat I aparcament, transport públic

És una recepta que a Mallorca, i a les Balears en general, encara no s’ha sabut administrar en la dimensió que es requereix: per a tots els problemes que comporta la mobilitat, que són molts i diversos, la solució passa per la planificació, el foment i la inversió en transport públic. Com s’informa en aquest setmanari, viure a la Part Forana i fer feina al centre de Palma s’ha convertit en el malson diari de milers i milers de treballadors que estan obligats a desplaçar-se en cotxe, llevat que comptin amb la solució d’un mitjà de transport públic que els quedi a mà, que els garanteixi una bona connexió i que sigui eficient en temps i forma. La immensa majoria de persones que podien evitar-se la saturació de les carreteres dels anys passats a l’entrada de Ciutat i les que poden evitar-se els maldecaps que suposa trobar-hi un aparcament més o manco a prop de la feina opten pel tren o els autobusos.

De cada vegada, hi ha més consciència dels beneficis que els mitjans de transport públic comporten, no només per als individus, sinó per a la col·lectivitat i el medi ambient. Les emissions de gasos, l’ocupació de l’espai que fa el cotxe aturat o en circulació, la destrucció de l’espai natural que provoca cada nova carretera o la contaminació acústica i lumínica són només alguns dels mals que caldria evitar i que es poden evitar amb polítiques de foment del transport públic.

El malson de viure a la Part Forana i treballar al centre de Palma

Però el fet és que a les Illes, des d’anys enrere, i també ara amb alguns exemples clamorosos com el de la nova autopista de Llucmajor a Campos, les obres desmesurades de la qual entren ja en la fase final, s’ha apostat i s’aposta pel transport privat. Els problemes d’aparcament a les principals ciutats, sobretot a Palma, però no només aquí, venen bàsicament de potenciar el vehicle particular, d’una deficient planificació del transport públic i de l’escassesa que hi ha tant en cobertura de tota l’illa com en les freqüències. La diagnosi és coneguda, allò que no sembla tan adient és el tractament que es dona al problema.

Si bé és cert que, amb el model actual de mobilitat i atès que de cada pic són més les persones que opten per residir a la Part Forana malgrat haver d’anar a treballar a Palma, els aparcaments dissuasius són necessaris, també ho és -més encara- la urgència de canviar aquest model per un que fomenti el transport col·lectiu. Amb aparcaments dissuasius als pobles i als afores de Ciutat, tanmateix, es continua potenciant el cotxe. No és el camí, si volem una illa més sostenible i que ofereixi una millor qualitat de vida.