I tu, qui ets?

Donem les nostres dades a qualsevol persona, empresa o institució que ens les demana, sense preguntar-nos la finalitat. I ho fem diàriament sense adonar-nos-en

Imagina't que un desconegut t'atura pel carrer i et demana el teu número de telèfon. Ara, posa't a la situació que veus un anunci de feina que sembla que les condicions s'ajusten al que busques. Però l'adreça electrònica on has d'enviar les teves dades no especifica per a quina empresa hauries de prestar els teus serveis.

Es tracta d'aquells correus anònims que es fan dir treballsuperguaiandorra@elquesigui.com. Envies les teves dades en aquesta ocasió? Doncs és el mateix que en el primer cas, estàs donant les teves dades a un desconegut.

Personalment m'emprenya bastant aquests tipus d'ofertes de feina. Volen mantenir l'anonimat de l'empresa, però crec que no és la manera més correcta de recopilar candidats, i perquè no dir-ho, no és legal. Si vols obrir un procés de selecció i no vols que se sàpiga qui ets, el més lògic seria contractar una empresa qualificada per fer selecció de personal, ja que per una banda, mantenen la confidencialitat de l'empresa que vol contractar i per altra, la dels aspirants.

La llei qualificada de protecció de dades personals especifica molt clar quins són els drets que tenim: dret d'informació, d'accés, rectificació, de supressió, d'oposició i d'indemnització. Ni intentis reclamar qualsevol d'aquests drets a algú que ni tan sols saps qui és. Perquè clar, tu no saps qui té les tevés dades ni com les han tractades.

Potser un dia veus el teu currículum al carrer, al costat d'una bossa d'escombraries... Et sobtaria, veritat? No saps d'on ha sortit, com ha arribat fins allà, i realment t'enfades molt. Però, de qui és la culpa? Som massa confiats?

Donem les nostres dades a qualsevol persona, empresa o institució que ens les demana, sense preguntar-nos la finalitat. I ho fem diàriament sense adonar-nos-en. Quan comprem un bitllet d'avió, quan ens inscrivim a un concurs a Facebook, quan enviem un currículum a una empresa fantasma... i mil exemples més.

La majoria de persones no ens llegim els avisos de privacitat de les xarxes socials. Una despreocupació total. I a més, la majoria de gent no sap ni com configurar la seva privacitat, amb la qual cosa, les dades personals sovint queden al descobert, així com contingut personal.

Les dades personals també tenen utilitat en el món del màrqueting, ja que serveixen als professionals per construir les 'buyer persones' (l'arquetip de persona o client ideal amb les seves necessitats). El ‘buyer persona’ (que no és el mateix que el ‘target’) que es fa amb les dades de persones, l'estudi de la seva conducta en línia, les dades laborals i les possibles relacions amb la nostra companyia. I tot amb finalitats comercials. I tu, a qui dones les teves dades?