Pirineus 18/12/2018

La C-14 a Bassella i l'N-260 d'Adrall a Sort segueixen entre els trams negres

L'informe EuroRAP 2018, alhora, també atorga el màxim perill a l'N-154 (Puigcerdà-Llívia)

Ara Andorra
4 min
La C-14. / ARXIU

BarcelonaLa carretera C-14, entre Ponts i Bassella, i bona part de la part catalana de l'N-260 (que va de Portbou al Pont de Suert) figuren un any més entre els trams negres de risc d'accidentalitat (perill molt elevat) a la xarxa viària de Catalunya, segons l'informe EuroRAP 2018, que aquest dilluns ha presentat el RACC, responsable de l'elaboració de l'estudi en l'àmbit català.

Concretament, el tram Ponts-Bassella (17 km) apareix enguany al cinquè lloc del rànquing de vies amb més risc de sinistres, amb la segona mitjana més alta d'accidents mortals o greus (3,7 per any). L'any passat estava en quarta posició, un lloc per damunt. I just per sota hi apareix una altra via de l'Alt Pirineu, aquesta de titularitat estatal: l'N-154, que uneix Puigcerdà i Llívia, en un traçat de només 6 km té almenys un accident mortal per any.

L'Eix Pirinenc, amb el qual el govern espanyol acumula dècades de manca de modernització, no falta a la seva cita anual amb la llista de carreteres més perilloses. Entre els trams que apareixen de color negre hi ha el que va d'Adrall a Sort, al pas pel Port del Cantó. Però també hi apareixen, per exemple, tot el tram entre Olot i Ripoll, el que va de Ribes de Freser a Alp (collada de Toses) i el de Senterada al Pont de Suert. Dos trams més de l'N-260, el de la Seu d'Urgell a Adrall i el de Queixans a Martinet, apareixen de color vermell (perill alt), el mateix que rep la franja de l'N-230 que va de Vielha a Les, també de titularitat estatal.

Les zones de màxim perill del Pirineu, però, no acaben a l'Eix Pirinenc. El RACC també pinta de color negre la C-162 (entre el túnel del Cadí i Queixans), la C-13 (de Balaguer a Tremp i de Sort a Esterri d'Àneu), la C-28 (d'Esterri a Naut Aran) i l'N-230 (de Vielha al túnel de Vielha).

Risc també al Prepirineu

Pel que fa a vies properes a l'Alt Pirineu, també apareixen de negre la C-12 (Balaguer-Àger), la C-26 (Berga-Ripoll), la BV-4131 (entre Puig-reig i l'Espunyola) i la C-162 entre Olost i Prats de Lluçanès. De la seva part, la C-14 entre Oliana i Adrall i la C-16 entre Berga i Baltarga (Bellver de Cerdanya) apareixen de color taronja (perill moderat), informa Ràdio Seu.

La via amb més risc de Catalunya és un any més la BP-1417 entre Barcelona i Sant Cugat, més coneguda com la carretera de l'Arrabassada: acumula una mitjana anual de 5 accidents molt greus, en bona part causats per la gran afluència de motos que envaeixen el carril contrari. La segueixen la BV-5001 entre Martorelles i Vilanova del Vallès, la C-37 entre Alcover i Valls i la BP-2121 entre Vilafranca del Penedès i Sant Martí Sarroca.

Completen aquest sinistre 'top-ten' -per darrere dels trams ja esmentats de Bassella i Llívia- la BV-4224 (Manlleu-Torelló), la C-243 (Martorell-Terrassa), l'L-310 (Tàrrega-Guissona) i la BV-1221 (Terrassa-Matadepera). A l'altre extrem, la via amb menys perill del país és el tram de peatge de la C-16 entre Sant Cugat i Terrassa, al Vallès Occidental.

Tanmateix, a la llista de carreteres amb més concentració d'accidents no n'hi apareix cap de l'Alt Pirineu. En aquest cas, quasi totes són a l'àrea metropolitana de Barcelona, a causa del seu elevat volum de circulació. El primer lloc l'ocupa novament la C-58 entre Barcelona i Cerdanyola del Vallès, amb una mitjana anual d'un accident mortal o greu per cada quilòmetre, en un tram de només 7 km pel qual passen uns 150.000 vehicles cada dia.

Entre les vies amb més accidents també destaquen l'N-II (Montgat-Mataró), la C-31 (Barcelona-Montgat), la B-10 (Nus de la Trinitat) i l'enllaç entre l'A-2, l'AP-2 i les Rondes de Barcelona, al Baix Llobregat. L'única via no metropolitana que apareix entre les 10 més conflictives és la GI-600 entre Tordera i Blanes (Selva), especialment concorreguda a l'època de platja.

Més sinistres amb motos

A l'informe d'enguany, el RACC ha alertat especialment de l'augment d'accidents amb motos implicades. Actualment, en quasi la meitat de sinistres mortals o greus a Catalunya (43%) hi ha implicada almenys una moto. A més a més, des del 2013 aquest perfil d'accidents s'ha incrementat un 45%: l'any 2013 es va arribar a un mínim històric de 1.565, però des de llavors no han parat d'augmentar fins arribar als 2.263 de l'any passat.

Aquesta problemàtica també afecta el Pirineu per la gran afluència de vehicles de dues rodes a les sinuoses carreteres de la regió, sobretot durant els mesos de bon temps. Tot i això, tal com passa amb els cotxes, la gran majoria d'accidents es concentren a l'àrea de Barcelona, amb la C-58 novament com a punt més conflictiu (0,71 accidents greus per cada km).

Pel que fa als vehicles pesants, els dos punts més conflictius són els dos extrems de les Rondes de Barcelona: a l'enllaç amb l'A-2 i l'AP-2 i al Nus de la Trinitat, seguits de la C-37 entre Alcover i Valls.

Pel costat positiu, el RACC celebra el fet que entre 2010 i 2017 s'ha reduït un 29% la xifra d'accidents mortals o greus, malgrat que lamenta que aquesta dada queda lluny de l'objectiu d'aquesta dècada, que és reduir-los a la meitat, i a més a més els darrers tres anys hi ha hagut un repunt de la sinistralitat. Entre els anys 2000 i 2010 es va aconseguir una davallada del 61%.

stats