Pirineus 14/02/2018

La senyalització viària al Pirineu català és insuficient, segons el RACC

L'estudi suspèn les indicacions per arribar als hospitals comarcals

Ara Andorra
4 min
D'esquerra a dreta, Josep M. Flotats, Lluís Puerto i Alba Rey, en la presentació del segon estudi del RACC sobre senyalització viària al Pirineu. / RACC

Andorra la VellaEl Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) ha suspès de nou la senyalització de les carreteres del Pirineu i, especialment, les indicacions per arribar als hospitals comarcals, una situació que ja va detectar en una primera avaluació feta ara fa cinc anys i que, des d'aleshores, pràcticament no ha millorat. La senyalització de les estacions d'esquí i dels parcs naturals ha registrat una lleugera millora des del 2012, mentre que els nuclis urbans pirinencs són les destinacions més ben senyalitzades, segons informa RàdioSeu.

Aquestes dades les recull la segona auditoria de senyalització al Pirineu efectuada el 2017, que han presentat el director de la Fundació RACC, Lluís Puerto, la cap d'Estudis de Mobilitat, Alba Rey, i el delegat del RACC a Lleida, Josep Maria Flotats. També s'aprecien millores pel que fa a la continuïtat de la senyalització, tot i que en prop de la meitat dels casos analitzats l'estudi constata que es comença a senyalitzar molt a prop de la destinació final i no s'efectua un seguiment de recorregut als encreuaments decisius per arribar a la destinació. La visibilitat i el manteniment dels senyals d'orientació són els aspectes que obtenen millor puntuació i aquest darrer és el que registra una millora més considerable respecte al 2012.

El RACC ha analitzat per segon cop la senyalització existent per arribar a 23 destinacions d'especial interès de tot el Pirineu català. Per fer-ho ha recorregut 81 itineraris diferents des d'una trentena d'orígens que sumen més de 4.600 quilòmetres de carreteres. Entre les destinacions estudiades hi ha els principals nuclis urbans, hospitals i punts d'interès turístic com són les estacions d'esquí i els parcs naturals. Els resultats, que se centren en quatre criteris (continuïtat, comprensió, visibilitat i manteniment dels senyals d'orientació) s'han comparat amb els que es van obtenir en la primera edició d'aquesta auditoria, elaborada l'any 2012.

Així, aquesta segona auditoria posa de relleu que la senyalització d'orientació per arribar a diferents destinacions d'interès del Pirineu pràcticament no ha millorat els darrers cinc anys: en concret obté 65 punts sobre 100, només cinc punts més que els assolits en el primer estudi del 2012 (60 punts). En aquest sentit, des del RACC consideren que el resultat general de l'auditoria "és acceptable però encara té un ampli marge de millora", segons el director de la Fundació RACC, Lluís Puerto.

L'hospital de la Cerdanya, el més mal senyalitzat

Tot i que el RACC ja ho va detectar el 2012, el nou estudi torna a suspendre les indicacions per arribar als hospitals pirinencs (42,4 punts sobre 100), segons ha remarcat Puerto. L'hospital de la Cerdanya, a Puigcerdà (29 punts), i el del Ripollès, a Campdevànol (30), es troben a la cua de les 23 destinacions estudiades, amb uns resultats "del tot insuficients, tenint en compte que són serveis de primera necessitat per als usuaris". En canvi, el Sant Hospital de la Seu d'Urgell assoleix un aprovat just (52,5), mentre el de Vielha rep la millor puntuació i arriba als 58.

La senyalització de les estacions d'esquí (61,5 punts sobre 100) i dels parcs naturals (66,4) registra una lleugera millora, especialment pels resultats obtinguts per Boí Taüll (65,5) i Port Ainé (69,1), d'una banda, i pel Parc Natural del Cadí-Moixeró (70), de l'altra. Per contra, Vallter 2000 (65,3) i Baqueira Beret (63) empitjoren lleugerament, tot i que l'estació d'esquí pitjor senyalitzada segueix sent Vall de Núria (55 punts).

Per la seva banda, les capitals de comarca i els accessos a Barcelona són les destinacions millor senyalitzades. Vielha torna a encapçalar en rànquing de tot l'estudi amb diferència (87,3).

Manca de continuïtat

L'estudi del RACC també constata que la continuïtat dels senyals segueix sent "pobra en general" (55 punts) al Pirineu, malgrat obtenir una millora en relació amb el 2012 (51 punts), especialment a l'interior de zones urbanes. Destaquen negativament els hospitals i les estacions d'esquí, sobretot perquè les indicacions no comencen amb prou antelació i perquè hi ha trams entre l'origen i la destinació que no estan suficientment senyalitzats, segons l'auditoria. El RACC ho atribueix en bona part a la diferent titularitat de les carreteres i a la falta d'unificació de criteris entre les administracions i, per això, demana que els diferents ens públics ho tinguin en compte i treballin conjuntament en aquest sentit.

Aquesta mateixa situació també afecta a la comprensió de la senyalització, que obté 66 punts (respecte als 67 del 2012) i presenta una "manca greu d'uniformitat", ja que l'estudi del RACC detecta diferents nomenclatures per senyalitzar les mateixes destinacions i carreteres. Tot i això, la visibilitat dels senyals és "bona" (78 punts) i registra una millora en relació amb el 2012 (75). Només en casos puntuals s'han observat senyals tapats per vegetació o mobiliari urbà o massa petits. El manteniment de la senyalització és l'aspecte que més millora, assolint 81 punts, malgrat que segueix havent-hi multitud de senyals amb deficiències en la seva conservació.

Potenciar els panells de senyalització variable

Al marge de reforçar la senyalització dels hospitals i d'intensificar la coordinació entre administracions, una altra de les recomanacions que fan des del RACC passa per incrementar la inversió en panells de senyalització variable. L'objectiu és millorar la gestió del trànsit en casos d'accidents, però sobretot davant de fenòmens meteorològics com ara episodis de nevades per tal d'informar els conductors, per exemple, quan sigui obligatori l'ús de cadenes o sobre les carreteres que es troben tallades, segons ha exposat Puerto.

En el mateix sentit, el RACC recomana implantar un sistema de senyalització variable sobre l'estat d'ocupació dels aparcaments de les estacions d'esquí a peu de pista per tal d'evitar la saturació i el trànsit d'agitació.

stats