Política 28/10/2015

Andorra aportarà 1,2 MEUR per reduïr el risc d'allaus a l'accés a França

Les autoritats andorranes i franceses han signat aquest dimecres els documents del projecte per prevenir i reduir allaus que presentaran a la Comissió Europea per tal que pugui rebre fons europeus

Ana
3 min
Un moment de la signatura / G.LL.T. (ANA)

Andorra la VellaAndorra aportarà 1,2 milions d'euros al projecte de prevenció d'allaus a les carreteres d'accés a França i que optarà a ajudes europees a través del POCTEFA. Així ho ha donat a conèixer aquest dimecres al matí el ministre d'Ordenament Territorial, Jordi Torres, durant la signatura dels documents corresponents a la presentació del projecte de Seguretat dels Accessos Pirinencs enfront del Risc d'Allaus. Les obres tindrien un cost global de 4.700.000 euros, dels quals el 65% seran aportats pels fons europeus –si el projecte és acceptat- i la resta es repartirà a parts iguals entre Andorra i França.

Les autoritats andorranes i franceses han signat aquest dimecres al matí els documents corresponents al projecte que presentaran a la Comissió Europea a través del programa POCTEFA per tal que pugui rebre fons europeus. La primavera del 2016 les autoritats europees determinaran si accepten el projecte. Si això és així, les obres començaran ja l'any que ve i s'allargaran fins el 2019.

El projecte presentat preveu actuar en mitja dotzena de corredors d'allaus situats entre Mérens-les-Vals i el Pas de la Casa, tot i que també hi ha algun punt al coll de Pimorent. Tal com ha destacat el director d'Ordenament Territorial, Manel Riera, s'ha fet "un estudi de priorització" per tal de detectar aquells corredors d'allaus sobre els quals és més urgent intervenir, degut a la proximitat amb la carretera, la intensitat dels allaus i la freqüència estadística amb la qual es presenten aquests fenòmens.

Barreres i instruments per prevenir allaus

Riera ha detallat que en alguns casos el projecte preveu la col·locació de barreres d'allaus, mentre que en d'altres s'hi volen instal·lar uns sensors de neu, de densitat i d'humitat, així com uns sistemes de transmissió de dades en temps real que permetin "modelitzar les condicions probables d'esdeveniments d'allaus i així poder prendre decisions amb coneixement de causa sobre si cal tancar o no la carretera".

L'objectiu final, lògicament, és reduir "substancialment" el nombre de dies que cal tallar la carretera com a conseqüència d'aquest risc d'allaus.

Per la seva banda, el ministre d'Ordenament Territorial, Jordi Torres, ha celebrat "la col·laboració i la bona predisposició de la part francesa" per tirar endavant la presentació conjunta del projecte. En relació a l'aportació financera d'Andorra, Torres ha assegurat que els diners es repartiran en els propers tres exercicis i, de fet, ha apuntat que de cara al pressupost del 2016 ja es reservarà una partida, en previsió que el projecte rebi el vistiplau europeu.

Per la seva banda, l'ambaixadora de França a Andorra, Ginette de Matha, ha posat de manifest que "és la primera vegada que Andorra participa financerament en un projecte transfronterer, i aquesta és la millor prova de l'obertura del Principat vers la Unió Europea".

En aquest sentit, el ministre d'Afers Exteriors, Gilbert Saboya, ha destacat que aquest projecte ha estat possible gràcies "a l'apropament cap a Europa" i a les bones relacions amb França.

En estudi les desviacions de Mérens i Tarascon

A l'acte també hi ha pres part la prefecta de l'Arieja, Marie Lajus, que ha posat de manifest que la RN 20 "és una via de comunicació vital", no tan sols com a eix de comunicació amb Andorra i Espanya, sinó també per a la seva regió. És per això que s'ha mostrat especialment satisfeta en poden anunciar que la desviació d'Ax-les-Thermes estarà acabada la tardor de l'any que ve i que ja es treballa en l'estudi de dues desviacions més que agilitzarien el trajecte entre Andorra i Foix, la de Mérens i la de Tarascon.

stats