Gili pregunta al Govern els costos de les patologies vinculades a la salut mental
La consellera general del PS s’interessa per conèixer el nombre de malalts ingressats en centres hospitalaris de fora del país i pel protocol que se segueix per fer aqusta derivació
Andorra la VellaLa consellera general del Partit Socialdemòcrata (PS) Rosa Gili ha tramitat a Sindicatura diverses preguntes escrites per al Govern per obtenir més informació sobre l’abast que les afectacions lligades a la salut mental suposen al país. Així, vol tenir dades sobre el cost que aquestes patologies representen per a la sanitat pública andorrana i com s’afronta, i també quants pacients estan seguint tractament a centres estrangers.
Gili recorda que ara fa uns mesos, durant una compareixença davant la Comissió Legislativa de Sanitat i Medi Ambient del Consell General, la llavors ministra de Salut, Rosa Ferrer, va explicar que “el 15% de la població andorrana” pateix algun tipus de problema de salut mental. Per això, la parlamentària socialdemòcrata demana ara a l’Executiu que informi “del cost per la sanitat pública que suposen aquestes patologies”, informació que es vol obtenir en detall, amb un desglossament segons “hospitalitzacions, medicacions i altres atencions sanitàries en l’àmbit hospitalari i en l’àmbit dels prestadors de serveis externs”.
La consellera general del PS també posa en relleu que “ens consta que molts pacients andorrans estan hospitalitzats fora” del país i, per això, sol·licita saber quantes persones es troben en aquesta situació. La informació es demana amb un desglossament entre “menors, adults i gent gran”. També interroga l’Executiu per si existeixen convenis entre la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS) i centres hospitalaris estrangers i, si la resposta és afirmativa, amb quins. Al mateix temps, vol saber quin cost suposa aquesta atenció a altres estats i els protocols que se segueixen per decidir l’enviament d’aquesta gent fora d’Andorra.
La parlamentària ha explicat que “l’objectiu de la demanda és tenir més informació sobre la població andorrana en relació a la seva salut mental”. Aquestes dades, ha indicat, “són essencials de cara a les mesures que s’han de prendre en un futur”. Així, “volem saber com ho estem gestionant ara” i “quin és el cost que suposa pel país”, ja que “això ens pot ajudar a pensar quin hauria de ser el posicionament del nostre sistema sanitari”.