El SAAS continua reduint les irregularitats detectades pel Tribunal de Comptes

El Govern assegura que el pla de millora impulsat el 2017 ha generat una clara tendència a la baixa en la resolució d'incidències

El Govern considera que el fet que la regulació de l'administració sigui comú per a totes les institucions públiques, sense considerar casuístiques concretes, suposa que sovint sorgeixin restriccions en l'eficiència de la gestió. Aquesta determinació, sumada a la debilitació que va patir el Servei Andorrà d'Atenció Sanitària (SAAS) al llarg dels anys posteriors a la crisi del 2008, va portar a la direcció a endegar un pla de millora, que va començar el 2017, i que tenia com a objectiu resoldre les irregularitats posades de manifest pel Tribunal de Comptes en el seu informe del 2017. A través del Butlletí del Consell General, i en resposta a les preguntes de la consellera general de Terceravia + Unió Laurediana + Independents, Carine Montaner, l'executiu ha assegurat aquest dimarts que "gràcies a aquest pla els informes anuals cada vegada mostren una clara tendència a la reducció del nombre d'incidències".

Tot i això, en el text s'assenyala que aquestes incidències "corresponen a qüestions que venen d'antic" i, per tal de resoldre-les, caldria posar en marxa "un plantejament dràstic", que comportaria haver d'assumir "significatius conflictes i costos de reestructuració". Pel que fa als càlculs de les indemnitzacions, un dels aspectes reforçats ha estat els procediments de control; també s'ha revisat el procediment específic de compres de medicaments pel que fa a la incidència d'adquisició dels fàrmacs, i també es destaca que les despeses plurianuals es van sotmetre a l'aprovació del Consell Directiu, entre d'altres.

Davant la denúncia de contractes irregulars al SAAS denunciats al mateix informe del Tribunal de Comptes, el Govern assegura que en aquest mateix pla de millora "s'han anat regularitzant les casuístiques particulars que ha tingut ocasió de resoldre en l'àmbit de la gestió". Una mostra d'aquest fet, segons l'executiu, són els contractes amb retribució variable en funció de l'activitat, dels quals el 2015 n'hi havia tretze i durant el 2020 "està previst que quedin reduïts només a nou", xifra que suposa una disminució del 30%. Quant als complements salarials, que també s'han anat monitorant, destaca que al voltant d'un 12% de la plantilla compta amb complements de responsabilitat afegida (CRA), fet que suposa de manera agregada un 3% de la despesa total.

Montaner també va entrar una pregunta a Sindicatura demanant el termini final del nou reglament del personal anunciat pel ministre de Salut, Joan Martínez Benazet. En aquest sentit, s'ha informat que des de la constitució de la taula de negociació s'han dut a terme disset reunions de treball. Actualment, aquestes trobades "han estat temporalment discontinuades" a conseqüència de la crisi sanitària.