Els centres encaren el nou curs escolar amb 10.919 estudiants i un lleuger decreixement

Vilarrubla l'ha atribuït a les fluctuacions habituals de la piràmide de població

Els centres escolars han iniciat el nou curs amb un 0,7% menys d'alumnes a les aules, xifra que la ministra d'Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, ha atribuït a les fluctuacions de l'evolució del creixement natural de la població. En total són 10.919 estudiants, 78 menys que l'any passat. Per sistemes educatius, l'andorrà compta amb 4.506 alumnes, amb 53 menys que el curs anterior; l'espanyol amb 2.803, 20 menys que al 2018, i el francès amb 3.541, 40 menys que el curs passat. L'únic sistema educatiu que ha augmentat les xifres ha estat el britànic, que ha passat de 34 a 69 alumnes en el segon any d'implantació al Principat. Un total de 1.752 estudiants fan ús del transport públic segregat, mentre que 2.604 disposen d'un abonament de Bus Lliure. En aquest sentit, Vilarrubla ha anunciat la creació d'un grup de treball per potenciar l'ús del transport públic entre els joves.

Pel que fa als ajuts durant el curs 2018-2019, el ministeri ha repartit 2,7 milions d'euros en ajuts per als alumnes de tots els nivells educatius. Un total de 1.578 estudiants de l'ensenyament obligatori i postobligatori s'hi han beneficiat, mentre que en l'ensenyament superior l'ajut s'ha atorgat a 278 alumnes i s'ha denegat a 169. La ministra ha assegurat que les xifres segueixen una tendència constant en els darrers anys.

Les xifres s'han fet públiques a la sessió informativa que la titular d'Educació ha fet davant la comissió legislativa d'Educació, Recerca, Cultura, Joventut i Esports. Reunió on el ministeri ha avançat la voluntat de crear un concurs de participació en la comunitat educativa perquè els alumnes, amb un pressupost tancat provinent d'Educació, puguin decidir les millores que necessita el seu centre. Mesures que se sumen a la voluntat de formar als estudiants en competències per a la ciutadania democràtica o la participació del Principat en el futur Observatori d'ensenyament de la història a Europa que crearà el Consell d'Europa.

Eventualitat

Un dels objectius ministerials de Vilarrubla per als pròxims quatre anys és reduir l'eventualitat del cos de docents del sistema educatiu andorrà fins al 15%, quan actualment ha assegurat que està al voltant del 20%. "Hi ha més places d'eventuals que aquest percentatge", ha assegurat la ministra responent a una pregunta del conseller del PS Roger Padreny, però aquestes corresponen a places ja ocupades per persones que es troben en excedència o ocupant càrrecs públics i que els substitueixen per un període limitat. Pel que fa als contractes que sí que poden passar de ser eventuals a fixos, i que actualment suposen uns 200 de les prop de 1.000 persones que treballen en educació, la ministra ha assegurat que en els quatre anys de legislatura poden passar " 60 places a edicte" de manera esgraonada.

Educació també vol parlar amb el SEP de la nova llei del cos d'educació, que s'hauria d'haver desplegat sis mesos després de la seva aprovació però que, a causa del canvi de govern, a les vacances escolars i a les novetats dins del sindicat, s'ha anat postposant. La ministra no ha volgut posar-la en marxa sense parlar abans amb el sector, per això ja té prevista una reunió amb el SEP per conèixer la seva opinió. Pel que fa a la rebaixa d'entre 40 i 80 euros al personal amb contracte eventual, Vilarrubla ha aclarit que està a l'espera d'un informe del gabinet jurídic per saber de quina manera els docents podrien recuperar el complement, que es va suspendre al mes de maig a través d'una sentència de la Batllia.

Assetjament

Enguany el ministeri engegarà el segon pla trianual per acabar amb l'assetjament a les aules, una estratègia que veu en la formació un aspecte clau per finalitzar amb les conductes violentes entre companys de classe. Per fer-ho, compten amb accions de difusió i formacions tant a alumnes com a professores i professors, així com l'aplicació b-resol o l'enquesta de convivència que duran a terme els alumnes des de sisè de primària fins a batxillerat i formació professional. De la mateixa manera, en les futures jornades d'intercanvi entre docents que organitzarà el ministeri per a professors dels tres centres educatius, l'assetjament es tractarà ampliament per trobar eines que el disminueixin. En aquest sentit, la consellera de terceravia+Unió Laurediana+Independents, Carine Montané, ha volgut posar èmfasi en la necessitat d'ensenyar a gestionar les emocions als infants per "acabar amb l'assetjament des de la base". 

Formació professional

A pregunta de la socialdemòcrata Susanna Vela, que ha qüestionat l'eficiència de la formació professional tenint en compte les poques persones que es presenten a la Prova Oficial de Formació Professional, Vilarrubla ha assegurat que el ministeri està analitzant les branques actuals d'aquest tipus d'estudi per esclarir si hi ha alguns que estan esgotats o d'altres que es podrien adaptar millor al mercat laboral. La ministra assegura que les baixes xifres als exàmens es deuen a la facilitat dels alumnes per trobar una feina, que els allunya de continuar amb els seus estudis. En la mateixa línia, el ministeri també està treballant en la implantació del Permsea en la branca d'estudi. Implementació que es faria a les àrees d'estètica, cosmètica i perfumeria, microinformàtica i xarxes, secretariat multilingüe i professions sanitàries i socials. Aquest últim podria fins i tot dividir-se, ja que els plans d'estudi podrien especialitzar-se en els dos àmbits d'estudi.