Les empreses podran resoldre conflictes mercantils a través de l'arbitratge

El grup parlamentari demòcrata ha entrat a tràmit parlamentari la proposició de llei d'arbitratge, per regular per primer cop aquesta figura al país

Carles Ensenyat i Sílvia Calvó / M.T.
Marta Tort
10/06/2014
2 min

Andorra la VellaEls consellers generals demòcrates Carles Ensenyat i Sílvia Calvó han presentat aquest dimarts la proposició de llei de l'arbitratge, que serà una alternativa a la via judicial per a conflictes en l'àmbit mercantil. D'aquesta manera, les empreses que ho desitgin –sempre que hi hagi voluntat de les dues parts– podran resoldre els seus conflictes a través d'un àrbitre o tribunal d'àrbitres, les decisions del qual seran inapel·lables i, en cas que sigui necessari, un tribunal de segona instància les farà executar.

La posada en marxa d'aquest nou procés suposarà la creació de la figura de la institució arbitral, que donarà suport als tribunals, fixarà els preus i facilitarà llistats d'àrbitres. DA ha avançat que la Cambra de Comerç ja ha mostrat el seu interès a ser aquesta institució, tot i que la llei preveu que n'hi pugui haver més d'una.

Ensenyat i Calvó han destacat que, a diferència de via judicial, aquest sistema permet més flexibilitat en l'organització, que el procés sigui més econòmic, més ràpid –d'entre 6 i 15 mesos–, i que pugui ser confidencial. A més, dóna la possibilitat de disposar d'àrbitres especialitzats en l'àmbit de cada conflicte.

La proposició de llei, que es preveu que es pugui votar a la tardor, s'acompanya de la signatura de la Convenció de Nova York, per tal que els laudes andorrans puguin ser reconeguts internacionalment i a l'inrevés. La llei es basa en el model d'arbitratge de les Nacions Unides, de manera que Andorra podria esdevenir seu d'un tribunal d'arbitratge internacional com a "país neutral".

DA considera que la nova figura de l'arbitratge pot ser interessant per a petites i mitjanes empreses i, tot i que és difícil saber quants casos es podrien resoldre mitjançant l'arbitratge, els consellers han destacat que internacionalment més d'un 10% dels casos es resolen per aquesta via.

stats