L'AQUA avaluarà l'ensenyament superior creuant els indicadors de qualitat amb els de sostenibilitat

L'objectiu és definir índexs propis del país amb una línia pionera i actual com són els ODS

L'Agència de Qualitat de l'Ensenyament Superior d'Andorra (AQUA) ha donat a conèixer aquest dijous la seva tasca com a institució independent que vetlla per la qualitat de l'ensenyament d'Andorra i ha anunciat que de cara el curs 2019-2020 les avaluacions incorporaran indicadors de sostenibilitat dins de la qualitat. En concret, la intenció és creuar els estàndards de qualitat de l'espai europeu d'ensenyament superior i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides.

La directora de l'AQUA, Marta Fonolleda, acompanyada del president del comitè director de l'entitat, Ferran Costa, en tant que president de la comissió legislativa d'Educació, ha explicat que Andorra serà pionera en aquest àmbit, ja que serà el primer país que apliqui aquests indicadors barrejant la qualitat i la sostenibilitat en el sistema nacional d'avaluació de les universitats del país, en aquest cas la Universitat d'Andorra i la Universitat Oberta de la Salle.

Fonolleda ha indicat que fa sis mesos es va encomanar un estudi per tenir una proposta teòrica del projecte, i que ara es posa en marxa un segon projecte per portar-lo a la pràctica, que ha estat un dels tres projectes de 'capacity building' guardonats per la xarxa internacional d'agències de qualitat de l'ensenyament superior. El projecte, presentat conjuntament amb l'agència de qualitat de l'ensenyament superior de l'Aragó, consistirà en l'organització de dos fòrums de debat entre experts del món educatiu i del món de la sostenibilitat per buscar "quins indicadors volem per la nostra universitat". El primer tindrà lloc a Andorra el 2 i 3 d'octubre i el segon a Saragossa el 13 i 14 de desembre.

Així, l'objectiu últim és "construir entre tots una cultura de la qualitat", és a dir, definir indicadors de qualitat propis del país, per "canviar les formes de treballar i les visions". Com a exemples, Fonolleda ha apuntat que un dels indicadors pot ser l'ús eficient que es faci dels recursos d'aprenentatge i suport a l'alumne.

L'AQUA, que des del juny 2016 està constituïda com una entitat independent, és l'encarregada d'acreditar que els plans d'estudis de les universitats del país, tant públiques com privades, compleixen amb els estàndards de qualitat de l'espai europeu de l'ensenyament superior, i de fer una reavaluació al cap de sis cursos d'aplicació.