Els equipaments i la reputació online, principals criteris per a la futura classificació dels hotels

El Govern i el sector hoteler i dels habitatges d'ús turístic han celebrat tres reunions per valorar el futur mètode de classificació per estrelles dels establiments, encara pendent de revisió

Aquest divendres han finalitzat les reunions que al llarg de tres dies el ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, ha celebrat amb representants dels sectors hoteler i dels habitatges d’ús turístic (HUT), per definir conjuntament els criteris de classificació per a l’obtenció de les categories dels hotels i dels equipaments mínims exigibles per a poder registrar-se com a HUT. Durant les trobades s’ha informat del mètode del futur sistema per l’obtenció de la categoria (d'una a cinc estrelles), una fórmula classificatòria innovadora que només s’està aplicant en alguns països. A les reunions també han assistit tècnics del Ministeri de Turisme i Comerç, la persona responsable del Departament de Cooperació Tècnica de l’Organització Mundial del Turisme, i l’equip de l’empresa consultora Magma Hospitality Consulting, assessora en la redacció dels reglaments de classificació que desenvoluparan el text de la Llei general de l'allotjament turístic.

El futur sistema per a l’obtenció de la categoria dels establiments prendrà com a base dos criteris d’avaluació principal. D’una banda, es tindrà en compte els equipaments, amb uns ítems obligatoris per a l’obtenció de una determinada categoria. Els 300 ítems que hauria d’incloure la nova classificació en el cas dels hotels s’han dividit en els cinc grups següents: instal·lacions, equipament de l’habitació, serveis, eines d’assegurament de l’atenció al client i equipaments complementaris. Tots els ítems donaran punts, alguns seran obligatoris en funció de la categoria que es vulgui assolir, altres només seran opcionals, i si es tenen permetran aconseguir més punts. 

Aquest sistema de classificació s’ha basat en el sistema europeu Hotel Star Union (HSU) utilitzat per països europeus com Suïssa, Àustria, França i algunes Comunitats espanyoles i s’ha complementat amb ítems procedents del sistema vigent de classificació a Andorra. D’altra banda, l’altre criteri que es tindrà en compte és la reputació online del establiment. Mitjançant un programa informàtic que recopilarà les valoracions dels clients pel servei ofert i que s’han registrat en més de 170 plataformes d’opinió i de reserva, i agències de viatge online, s’obtindrà una valoració mitjana de cada establiment, que podrà ajudar a sumar punts als obtinguts en l’anterior apartat o, en el cas de valoracions baixes, penalitzarà. 

L’objectiu de la implantació d’aquest model de classificació és que obligui l’establiment a invertir tant en equipaments com en millorar la qualitat del servei i de l’atenció al client en el cas que aquests siguin deficients. El Ministeri utilitzarà també la figura del 'client misteriós' com a eina de control addicional, per fer el seguiment del compliment de la normativa vigent quan ho requereixi la situació. 
  
S’han celebrat tres reunions amb els representants del sector hoteler i dels HUT, en què han participat activament 42 professionals que han ajudat a valorar cada un dels criteris definits en el projecte de classificació per estrelles. D’una manera general, les aportacions han estat sobretot orientades a la millora de la qualitat, a un increment de les exigències i a evitar criteris poc valorats pels clients. D’altra banda, alguns criteris hauran de ser revisats i es tornaran a presentar al sector. 

Durant el proper mes de novembre es faran reunions amb els representants dels altres grups d’allotjaments turístics, com els allotjaments rurals, els càmpings, els aparthotels o els refugis de muntanya, entre d'altres.