Societat 21/10/2016

Els equipaments i la reputació online, principals criteris per a la futura classificació dels hotels

El Govern i el sector hoteler i dels habitatges d'ús turístic han celebrat tres reunions per valorar el futur mètode de classificació per estrelles dels establiments, encara pendent de revisió

Ana
2 min
El sector segueix treballant amb el Govern en la classificació per estrelles / ARXIU ANA

Andorra la VellaAquest divendres han finalitzat les reunions que al llarg de tres dies el ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, ha celebrat amb representants dels sectors hoteler i dels habitatges d’ús turístic (HUT), per definir conjuntament els criteris de classificació per a l’obtenció de les categories dels hotels i dels equipaments mínims exigibles per a poder registrar-se com a HUT. Durant les trobades s’ha informat del mètode del futur sistema per l’obtenció de la categoria (d'una a cinc estrelles), una fórmula classificatòria innovadora que només s’està aplicant en alguns països. A les reunions també han assistit tècnics del Ministeri de Turisme i Comerç, la persona responsable del Departament de Cooperació Tècnica de l’Organització Mundial del Turisme, i l’equip de l’empresa consultora Magma Hospitality Consulting, assessora en la redacció dels reglaments de classificació que desenvoluparan el text de la Llei general de l'allotjament turístic.

El futur sistema per a l’obtenció de la categoria dels establiments prendrà com a base dos criteris d’avaluació principal. D’una banda, es tindrà en compte els equipaments, amb uns ítems obligatoris per a l’obtenció de una determinada categoria. Els 300 ítems que hauria d’incloure la nova classificació en el cas dels hotels s’han dividit en els cinc grups següents: instal·lacions, equipament de l’habitació, serveis, eines d’assegurament de l’atenció al client i equipaments complementaris. Tots els ítems donaran punts, alguns seran obligatoris en funció de la categoria que es vulgui assolir, altres només seran opcionals, i si es tenen permetran aconseguir més punts.

Aquest sistema de classificació s’ha basat en el sistema europeu Hotel Star Union (HSU) utilitzat per països europeus com Suïssa, Àustria, França i algunes Comunitats espanyoles i s’ha complementat amb ítems procedents del sistema vigent de classificació a Andorra. D’altra banda, l’altre criteri que es tindrà en compte és la reputació online del establiment. Mitjançant un programa informàtic que recopilarà les valoracions dels clients pel servei ofert i que s’han registrat en més de 170 plataformes d’opinió i de reserva, i agències de viatge online, s’obtindrà una valoració mitjana de cada establiment, que podrà ajudar a sumar punts als obtinguts en l’anterior apartat o, en el cas de valoracions baixes, penalitzarà.

L’objectiu de la implantació d’aquest model de classificació és que obligui l’establiment a invertir tant en equipaments com en millorar la qualitat del servei i de l’atenció al client en el cas que aquests siguin deficients. El Ministeri utilitzarà també la figura del 'client misteriós' com a eina de control addicional, per fer el seguiment del compliment de la normativa vigent quan ho requereixi la situació.

S’han celebrat tres reunions amb els representants del sector hoteler i dels HUT, en què han participat activament 42 professionals que han ajudat a valorar cada un dels criteris definits en el projecte de classificació per estrelles. D’una manera general, les aportacions han estat sobretot orientades a la millora de la qualitat, a un increment de les exigències i a evitar criteris poc valorats pels clients. D’altra banda, alguns criteris hauran de ser revisats i es tornaran a presentar al sector.

Durant el proper mes de novembre es faran reunions amb els representants dels altres grups d’allotjaments turístics, com els allotjaments rurals, els càmpings, els aparthotels o els refugis de muntanya, entre d'altres.

stats