Societat 07/11/2018

David Garcia: "La docència a Andorra està mal pagada"

El SEP lamenta que els mestres de l'escola andorrana cobrin entre un 10 i un 15% menys que els dels centres congregacionals

C. G.
3 min
El secretari general del SEP, David Garcia. / C. G.

Sant Julià de LòriaEls docents del país, més concretament els de l'escola andorrana, no cobren el que es mereixen. Així ho denuncien des del Sindicat de l'Ensenyament Públic (SEP). El seu secretari general, David Garcia, lamenta que la docència estigui "mal pagada a Andorra" en comparació, per exemple, amb els seus homòlegs a França i Espanya. Però tampoc cal sortir del país per trobar greuges comparatius, ja que els mestres de "qualsevol escola congregacional estan cobrant un 10-15% més" que els de l'escola andorrana, assegura Garcia.

Des del SEP recorden que els mestres de les escoles congregacionals també estan pagats pel ministeri d'Educació i "han pogut participar en el sistema de jubilació del pla de pensions". "No acabem d'entendre el joc", critica Garcia, és a dir, que tinguin condicions similars però també millors salaris.

Anant concretament a les condicions dels mestres de l'escola andorrana, des del SEP critiquen que els darrers quinze anys s'ha frenat en sec l'evolució salarial del cos docent. S'han aplicat lleis de contenció econòmica, no s'han pujat els sous en relació a l'IPC, o s'ha congelat el GAdA, enumeren. Així mateix, i fent referència als darrers tres o quatre anys, "quan l'economia ha començat a despuntar, els països veïns han aplicat mesures per equilibrar la balança per la pèrdua del poder adquisitiu dels treballadors". Un fet que no ha passat a Andorra. Tot al contrari, denuncia el sindicat: "A sobre ens canvien els triennis pels quinquennis". Tot plegat fa que un mestre que ja porta anys treballant "pot cobrar 1.500 euros", insuficient pel cost de vida del país, asseguren.

Al parer del SEP, els mestres que han entrat a treballar els últims quinze anys entren dins "la generació perduda", defineix Garcia, ja que "no han pogut progressar perquè l'administració no els ha donat les eines" per fer-ho. I així ja ho ha denunciat el SEP al ministeri d'Educació, confiant que hi posi remei.

Ensenyant als nous, però cobrant el mateix

El canvi de triennis a quinquennis és un dels aspectes que planteja la nova llei de la Funció Pública, pendent de ser treballada al Consell General. Una llei que no aplica mesures correctores per als professors que fa més temps que treballen perquè puguin arribar al topall màxim de la franja salarial, lamenta el SEP. Aquest fet acabarà comportant, alerten, que el nou personal que entri amb les condicions de la nova llei tindrà un salari similar al d'un docent que porta ja anys treballant. Per tema de nivell competencial, aquests segons tindran un nivell més alt i per tant "hauran de formar" als primers, "fer d'assessors". "Però, en termes retributius, tots dos cobraran el mateix", ha assegurat Garcia.

El 74% del professorat valora de manera positiva l'inici del curs escolar

En un altre ordre de coses, el SEP passa periòdicament una enquesta entre els seus afiliats per valorar el grau de satisfacció amb els seus llocs de treball. El darrer baròmetre s'ha fet coincidint amb l'inici del curs escolar. El 74% dels enquestats ha valorat de manera satisfactòria, a nivell personal, aquest començament de curs.

D'entre les queixes majoritàries que exposen el 26% dels enquestats que no estan satisfets, destaquen aspectes com que hi ha obres inacabades (com la de l'escola andorrana de Santa Coloma) que entorpeixen la feina de professors i alumnes. També les males condicions d'algunes aules, pel que fa a brutícia o manca de llum, entre d'altres. Els professors de segona ensenyança coincideixen a criticar que falten iPads a algunes escoles tenint en compte el nombre d'alumnes actual.

Un altre punt que posa de relleu el baròmetre és que no es pot fer amb totes les garanties l'atenció a la diversitat dels alumnes amb necessitats educatives especials, tenint en compte que és una ràtio d'alumnes que està augmentant, i no ho fa en proporció el nombre de professionals que els atenen.

Amb tot, Garcia considera que assolir un 74% de grau de satisfacció és una notícia positiva. Aquí no està el problema, "el problema és que el docent no se sent ben retribuït", ha reiterat.

stats