Societat 14/07/2015

Educació avaluarà les competències dels docents per incloure l'anglès com a llengua vehicular

Jover també proposa noves titulacions en l'àmbit del turisme i buscarà el consens per desenvolupar la llei del cos docent

Ana
3 min
El ministre d'Educació i Ensenyament Superior, Èric Jover, durant la compareixença d'aquest dimarts /M.C.

Andorra la VellaEl ministre d'Educació i Ensenyament Superior, Èric Jover, ha comparegut aquest dimarts davant la Comissió Legislativa d'Educació, Recerca, Cultura i Esports per exposar les línies mestres dels pròxims anys. Entre els punts destacats hi ha la implementació de l'anglès com a llengua vehicular dins del sistema educatiu andorrà. Jover ha reconegut que és una prioritat dins l'estratègia de diversificació i obertura de l'economia però cal ser "conscients del que implica". Els docents actuals no van ser contractats amb l'exigència de l'anglès com a llengua requerida, de manera que cal avaluar el nivell de competències dels professionals per poder marcar les formacions necessàries i establir un calendari perquè l'anglès passi de tenir presència amb una assignatura a ser vehicular. Així mateix, s'haurà de valorar el cost d'aquestes formacions, ha reconegut el ministre.

El Ministeri es troba ara en el primer estadi d'estudi i no es marca terminis fins que no acabi aquesta feina tècnica.

Per al grup demòcrata, el desplegament d'aquesta iniciativa va de la mà amb el del Permsea, del qual el ministre ha recordat el calendari que marca el 2018- 2019 per arribar al segon any de batxillerat i a FP, i el 2019- 2020 al primer cicle de primera ensenyança, encara que per a l'aplicació en els primers cursos de l'ensenyament "no estem tan obligats pel temps", ha apuntat Jover. De fet, el conseller Josep Anton Bardina ha manifestat que "en educació, anar ràpid no és un bon motiu" i la prioritat és el Permsea "fins i tot per davant de l'anglès". A més, ha dit, cal "una base sòlida i una formació per al professorat assegurada".

Des del grup Liberal, el president de la Comissió i conseller, Ferran Costa, ha considerat que "s'ha d'avançar el més ràpid possible per tenir aquest avantatge competitiu però la realitat és la que és". Així, ha destacat que l'aprenentatge d'un idioma "no és cosa de dos dies" i per això és positiu que comenci el procés i es puguin dissenyar "estratègies concretes" perquè l'anglès acabi sent vehicular.

Mentre, des del grup mixt, el conseller del PS, Pere López, i la consellera d'SDP, Sílvia Bonet, han considerat que cal donar més importància a aquest assumpte. Per a López, "convé posar-ho a l'agenda política" i ha demanat que es faci "el possible per assolir els recursos, el personal i la dotació pressupostària" per assolir l'objectiu. Bonet ha destacat l'ús de l'anglès per les sortides educatives i laborals que permet així com la mobilitat dels estudiants que pretén el Ministeri i que buscarà millorar a través de l'acord d'associació amb la UE. "Sempre i quan no vagi en detriment de la llengua francesa", ha matisat.

De fet, pel que fa al personal, Jover ha indicat que buscarà el consens amb els grups parlamentaris i amb el professorat per desenvolupar la llei del cos docent que regularà les competències, les tasques i les retribucions, entre altres.

Noves titulacions

Un altre dels objectius del ministre d'Educació i Ensenyament Superior és millorar l'homologació dels títols en l'àmbit europeu i crear-ne de noves sobretot en l'àmbit del turisme. N'hi haurà de formacions ocupacionals i de formació professional, però també d'universitaris per tenir un ventall adequat per totes les ocupacions del sector. Igualment, en l'àrea del turisme de muntanya es vol reformar la llei de l'EFPEM per fer-lo "més flexible i adaptable als canvis de l'entorn" en les formacions que pugui oferir. Aquesta proposta ha estat ben rebuda per tots els grups, encara que segons Bonet "fa temps" que s'hauria d'haver posat en marxa.

Jover ha transmès als consellers l'interès d'algunes universitats estrangeres per establir-se al Principat aprofitant l'obertura econòmica però no ha detallat quines o quantes. El que ha deixat clar és que cal valorar l'aportació que suposarien en relació al tipus d'estudis que oferirien i l'adequació amb les necessitats del país.

Continuïtat del sistema espanyol

Un neguit que ha manifestat la consellera d'SDP i compartida pel conseller del PS és la continuïtat del sistema espanyol al país. Jover ha assegurat que no estan preocupats perquè el Govern espanyol ha mostrat el seu compromís de seguir al país i ara estan a l'espera del pla pedagògic que ha de definir la manera com es manté, en relació a la distribució dels centres, per exemple. "Nosaltres estem a l'expectativa d'aquest i ajudarem en tot el possible perquè es dugui a terme i sigui el millor possible per als nostres estudiants", ha afirmat el ministre. Per a López i Bonet encara hi ha "dubtes" sobre el futur de l'ensenyament espanyol.

stats