Gairebé dues sancions per alcoholèmia al dia

El 2019 clou amb 684 multes per conduir sota els efectes de l'alcohol i les drogues, un 33% més que l'any anterior

El Cos de Policia va imposar durant el 2019 un total de 684 sancions relacionades amb la conducció sota els efectes de l'alcohol i les drogues, de les quals 183 (un 33,5% més que el 2018) tenen a veure amb positius per alcohol amb sanció administrativa i 12 amb positius per estupefaents. D'aquesta manera, les autoritats van detenir a 455 persones després de donar positiu per alcohol i superar el límit legal permès i 17 van ser detingudes per la conducció sota els efectes de les drogues. Durant el 2018, el nombre de casos positius van ser 612 i, el 2017, 448. Es tracta d'una xifra que no para de créixer des del 2014. Aquesta és una de les dades més preocupants que s'han revelat aquest dimecres durant la presentació del 8è Informe de la Mobilitat de l'Automòbil Club d'Andorra (ACA) a la seu de MoraBanc. A més, una altra de les xifres destacades és la sinistralitat, que ha patit un repunt en els casos de camions i furgonetes, passant de 51 registrats el 2018 a 81 durant el 2019. Aquesta dada també s'ha disparat a França i, sobretot, a Espanya. 

Seguint en la mateixa línia, segons ha explicat el secretari general de l'ACA, Toti Sasplugas, el nombre de sancions durant l'any passat per conducció temerària ha augmentat un 105%, passant de 35 a 72. És la dada que més augmenta des del 2012 i que, principalment, està relacionada amb el comportament dels conductors i, en especial, amb la utilització dels telèfons mòbils al volant. Les multes per no regular la velocitat en funció de les circumstàncies també han pujat, passant de 38 a 69, i les relacionades amb fer cas omís a les indicacions dels semàfors o els agents de circulació han passat de 91 a 138. Pel que fa als excessos de velocitat, les sancions s'han reduït, ja que durant el 2019 es van imposar un total de 13.322 i, el 2018, 16.343. Sasplugas ha atribuït aquesta baixada a l'increment dels punts de control col·locats a la via pública (de 22 a 28) que han contribuït a la pacificació del trànsit. 

Una altra de les dades presentades té a veure amb les franges d'edat dels conductors que pateixen accidents. Mentre que la franja dels 22 als 50 anys es manté estable, s'ha detectat un increment d'accidents entre els conductors d'entre 18 i 21 anys (de 80 a 88) i entre els conductors més experimentats, és a dir, els més grans de 50 (de 223 a 255). També s'ha registrat un repunt en els accidents amb víctimes lleus, que passen de 235 a 261, mentre que els greus (20 durant el 2018 i 20 durant el 2019) i els mortals (5 durant el 2018 i 2 durant el 2019) han baixat. La sinistralitat relacionada amb la conducció sota els efectes de l'alcohol i les drogues també ha patit un increment del 18,1%, passant de 77 a 91. 

Per últim, els atropellaments s'han incrementat en set casos (17%) i els accidents ocasionats per actuacions indegudes dels vianants també han pujat en cinc casos (11%). Davant d'aquesta xifra, Sasplugas ha anunciat que la campanya de l'ACA 'Missió Zero Accidents' per al 2021 se centrarà, precisament, en els vianants. "La campanya del 2021 anirà enfocada a reduir aquesta dada i generar una coexistència més segura entre el vianant i el trànsit rodat", ha afegit. 

Impuls de vehicle elèctric 

La segona part de l'Informe de Mobilitat busca potenciar la promoció del vehicle elèctric al Principat. Si des del Govern s'han anat implementant els darrers anys polítiques per afavorir el transport sostenible, el cert és que durant el 2019 les matriculacions de vehicles d'aquesta tipologia han passat de 94 a 51. Per tal de trobar respostes, l'ACA ha redactat un document sintetitzat amb les principals qüestions a resoldre per tal d'afavorir la compra d'aquest tipus de transport. 

La davallada en l'adquisició de vehicles elèctrics xoca amb les xifres que s'estan assolint a Europa. Només durant el primer semestre del 2020, gairebé el 70% del parc immobiliari de Noruega és elèctric, és a dir, set de cada deu vehicles utilitzen aquest combustible. A Islàndia s'ha passat del 15 al 43%, a Suècia el percentatge se situa en el 25,9% i, a Andorra, la xifra és del 0,4% en tot el 2019. Es tracta d'una problemàtica que cal posar-hi remei, ja que tal com ha indicat Sasplugas, al Principat hi ha suficients punts de càrrega (67) i s'ofereixen beneficis als compradors. 

A mitjà termini, segons l'ACA, caldrà posar èmfasi en potenciar la mobilitat a peu, la utilització dels patinets elèctrics i les bicicletes no esportives, potenciar el transport públic de passatgers i, per últim, utilitzar el transport privat. En aquest punt, el ministre d'Ordenament Territorial, Jordi Torres, qui també ha estat present durant la presentació de l'informe, ha recordat que des del 2015 el Govern "ha impulsat moltes accions plantejades" i ha recordat l'inici del programa Engega. Tot i això, ha reconegut que la mobilitat a peu "és essencial", de la mateixa manera que passa amb els patinets i les bicicletes, per la qual cosa serà un dels punts essencials a tractar durant la pròxima reunió de la Taula de Mobilitat.