Societat 02/09/2019

Porta oberta a noves millores en el transport públic de cara al futur

El nou servei es posa en marxa sense incidències destacables, segons els responsables

M. F.
3 min
Les titulars d'Educació i Ensenyament Superior i Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Ester Vilarrubla i Sílvia Calvó, conversen amb els responsables de les companyies concessionàries. / M. F. (ANA)

Andorra la VellaLa nova concessió del servei de transport públic regular s'ha posat en marxa aquest dilluns. Per primera vegada, el Govern assumeix la gestió d'aquest servei que presten les companyies Cooperativa Interurbana i Alsa (que opera les valls del nord i orient) i Autocars Nadal conjuntament amb Grup Julià que assumeix la L1 i el Bus Exprés. Tal com han indicat els responsables de les companyies no s'han registrat incidències destacables en aquesta primera jornada. Tant des de les empreses concessionàries com des del Govern es demana "paciència" als usuaris en aquestes primeres jornades. D'aquesta manera, la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, ha recordat que aquesta és "una primera fase" i que de cara a l'any vinent, gràcies al desplegament de la plataforma de FEDA, es tindran moltes dades i el servei s'anirà adaptant per fer-hi millores.

Així, tant Calvó com el secretari d'Estat de Diversificació Econòmica i Innovació, Marc Galabert, han destacat que s'estarà atent a les demandes i queixes dels usuaris i que gràcies a la nova plataforma de FEDA se'ls podrà anar donant resposta ", ja que es tracta d'una eina de gestió molt més dinàmica". En aquest sentit, Calvó ha emfasitzat que es poden derivar, per exemple, canvis en els trajectes. "S'anirà ajustant el servei als requeriments dels ciutadans", ha manifestat la ministra, incidint que amb la nova concessió s'ofereix "un millor servei als usuaris, millors freqüències, altres traçats de les línies i un descens dels abonaments". D'aquesta manera, ha recordat que es dona compliment a la Llei de transició energètica, que dedica "un capítol molt important a la mobilitat" i, per tant "s'aposta" per una "mobilitat més sostenible". Galabert també ha puntualitzat el fet que tant les companyies com el Govern disposaran de la mateixa informació, un fet que des de les empreses també es valora.

Quant a les queixes i suggeriments que es vagin registrant, des del Govern s'ha destacat que s'aniran recollint per mirar de donar-los-hi resposta. Des de les companyies el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, i el director general d'Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, han destacat que tot ha arrencat amb normalitat. D'aquesta manera, Gabriel ha manifestat que s'han "complert els horaris" i s'ha mostrat satisfet perquè s'hagi pogut tenir a temps tots els busos (deu en total i dos de reserva) i els conductors (23) per poder oferir les línies a Sant Julià de Lòria. El president del Grup Julià, Josep Adell, que dona suport a Autocars Nadal, ha destacat l'aposta que ha fet la companyia, ja que es considera que pot aportar "coneixement" i ha manifestat que hi han destinat 3,5 milions d'euros. Per part de Coopalsa, que opera la resta de línies, Dallerès ha manifestat que no s'han donat "grans incidències" i les que hi ha hagut s'han "anat corregint". "Tot ha funcionat bastant correctament", ha conclòs el responsable de la companyia que comptarà amb 26 autobusos (altres sis s'afegiran abans del febrer) i 64 conductors.

Algunes de les queixes dels usuaris han estat el fet que s'hagin de bescanviar els abonaments antics amb viatges pendents pels nous a l'Estació Nacional d'Autobusos o a la Cooperativa Interurbana, una qüestió que pot provocar trasbalsos a aquells que viuen més lluny del centre. Galabert ha manifestat que es tracta d'una qüestió "puntual", ja que quan tothom el tingui carregat ja no caldrà fer aquest desplaçament.

Quant a la proposta de gratuïtat en un futur que va posar sobre la taula el ministre de Presidència, Jordi Gallardo, les companyies han destacat que és una qüestió que depèn de l’executiu, ja que ells, en tot cas, vetllaran per l’equilibri econòmic. Dallerès, però, ha anat més enllà i ha manifestat que cal analitzar bé aquesta mesura, per evitar que hi hagi gent que faci servir l'autobús sense necessitat, per "passejar", ha exemplificat.

Els autobusos seran objecte, en els mesos vinents, d'algunes millores com la informació sobre el trajecte. Algunes novetats ja visibles són que els seients compten amb cinturons de seguretat.

stats