Societat 13/01/2018

Príncep Benlloch demana solucions per frenar el tancament de comerços

Arran de l'anunci del comú de tirar endavant una reforma del carrer, les opinions sobre si ha de ser d'un sol sentit són diverses

L. M.
4 min
Un tram del carrer Príncep Benlloch. / L. M.

Andorra la VellaL'avinguda Príncep Benlloch ja no és el que era fa uns anys enrere. Els comerciants del carrer coincideixen que costa molt que la gent arribi fins aquest punt. Afirmen que és com si més enllà dels Magatzems Pyrénées ja no hi haguessin més botigues i lamenten que s'hagin potenciat molt les avingudes Meritxell i Carlemany i s'hagi oblidat el centre històric de la capital. Molts comerços sobreviuen perquè tenen clientela fidel de fa molts anys, que ja els coneixen, però el turista que visita el país es concentra a la part comercial i no va més enllà. Per això, un bon nombre de comerços han tancat portes en els últims anys, i botigues històriques com la d'electrònica Tagore, que va obrir el 1961, des de fa un temps es planteja la possibilitat de tancar. La Granja Pastisseria Dolça es va instal·lar al Principat el 1947 i continua oberta gràcies a la gent del país que hi va de dilluns a divendres, sobretot. Esports Montreal fa 35 anys que és al barri i Calçats Albert és una altra de les botigues amb història.

Una de les queixes amb què coincideixen molts dels comerciants de Príncep Benlloch és que el carrer està brut. Mentre alguns demanen que la màquina de neteja passi més sovint, d'altres afegeixen que s'haurien d'instal·lar més papereres perquè n'hi ha poques. "Pago com un carrer de primera i et tracten com un carrer de tercera", apunta un d'ells en declaracions a l'ARA, mentre que un altre diu que "la màquina escombra passa més sovint pel carrer del Pui que per aquest".

La manca d'aparcament a la zona és un altre dels inconvenients que veuen els botiguers de l'avinguda Príncep Benlloch perquè la clientela hi arribi. Si algú vol parar-se amb el seu vehicle particular no troba lloc on fer-ho. Així, un cop arriben al capdamunt del carrer, la majoria ja no reculen i se'n van directament cap a la zona més comercial. A més, hi ha comerciants que comenten que no tothom està disposat a pagar els preus d'un pàrquing privat. D'aquí que algun proposi que l'aparcament descobert del Consell General s'obri al públic durant les tardes, i que funcioni com una zona blava més. També hi ha qui aposta per habilitar com a aparcament alguns camps de la zona baixa de Santa Coloma, perquè la gent pugi a peu el carrer, tot i que la majoria creuen que no resultaria viable, ja que ningú estaria disposat a fer caminant un desplaçament tan llarg fins al centre.

I ara que ja ha passat l'època nadalenca, una de les qüestions que els responsables dels establiments comercials de Príncep Benlloch han posat de manifest és la de la il·luminació del carrer, lamentant que se n'ha posat poca, en comparació amb altres punts de la parròquia. "Fins i tot els llums de la Margineda eren millors que els d'aquí", apunta un botiguer. I és que la decoració canviava per complet a partir de la plaça del comú.

Des de botigues històriques com Tagore asseguren que fa 30 anys la zona comercial arribava fins a gairebé l'encreuament amb la Baixada del Molí, i lamenten que els establiments s'hagin anat perdent "perquè es potencia molt més la zona de Meritxell i Carlemany". A més, assenyalen que s'obren nous comerços però que tanquen al cap de poc temps perquè no són rendibles.

Incògnita de si Príncep Benlloch serà d'un sol sentit

A finals de l'any passat, la cònsol major d'Andorra la Vella, Conxita Marsol, va anunciar una partida d'un milió d'euros per remodelar el carrer i fer-lo més agradable i transitable, tant per als vianants com pels residents de la zona. És una de les obres importants previstes pel comú per aquest 2018. Marsol va apuntar que la voluntat era convertir la via en un sol sentit de circulació per poder ampliar les voreres, tot i que aquesta mesura encara no està tancada. Que Príncep Benlloch s'acabi convertint en una avinguda d'un únic sentit dependrà de com quedi definit el projecte de mobilitat de l'avinguda Meritxell, que s'ha de decidir properament. I és que no tindria sentit que Meritxell fos de doble carril i Benlloch d'un.

En qualsevol cas, a l'espera que es redacti el projecte, des del comú de la capital diuen que la preferència de la majoria de comerciants és que el carrer sigui d'un sol sentit i que així ho han demanat al govern comunal. Ara bé, els comerciants consultats per aquest mitjà no tenen una opinió clara. Mentre que algun creu que això els perjudicaria més, perquè encara hi passaria menys gent, d'altres consideren que si a canvi de convertir-lo en unidireccional s'utilitza un costat per fer-hi aparcaments, no ho veuria malament. Ara bé, també hi ha qui opina que el fet que el carrer passi a ser de sentit únic no canviarà res.

Convertir Santa Coloma en una entrada triomfal a la capital

Embellir i cuidar l'entrada a Andorra la Vella és una altra de les actuacions que alguns comerciants de Príncep Benlloch creuen que el comú hauria de materialitzar: donar una projecció com cal a l'avinguda de Santa Coloma, que consideren que és la porta d'accés a la parròquia pel turisme. Asseguren que molts vehicles, quan arriben a la rotonda de la Margineda opten per continuar per la carretera principal, en lloc de fer-ho per l'avinguda d'Enclar. Un bon nombre d'edificis de la part baixa necessitarien una reforma important, per això hi ha qui creu que el comú hauria de motivar els propietaris perquè actuessin a les seves propietats, així com oferir incentius per tal que es lloguessin molts dels locals que hi ha buits, donar més vida al carrer i evitar que s'obrin despatxos a pisos. Així es generaria activitat a zones que estan desèrtiques. En definitiva, es tractaria d'aplicar a la parròquia el mateix sistema que un centre comercial: fer entrar la gent per aquell punt on hi ha el producte, i no pas per allà on no n'hi ha.

El projecte és una de les promeses electorals de Marsol i fa poques setmanes que va anunciar que finalment tirarà endavant aquest any. La voluntat és transformar l'avinguda en un passeig, reduint el nombre de carrils de circulació i convertir-la en una de les entrades principals a Andorra la Vella.

stats