Societat 04/08/2016

Que toquin la terra, i mengin d'allò que dóna

Infants a partir de quatre anys fins a dotze que recullen l’experiència dels horts de l’escola, però a l’estiu introduint a la cuina i al menjador els productes que han conreat i que aquests dies cullen

Ana
3 min
Ordino fa un pas més enllà en la feina de l’escola amb els horts socials

OrdinoOrdino fa un pas més enllà en la feina de l’escola amb els horts socials i les parcel·les que la parròquia disposa pels seus veïns. Segueix a l’estiu la feina dels alumnes de l’escola en els darrers mesos i no s’interromp la producció dels horts escolars, just en el millor temps de producció. Els infants de la ludoescola participen aquest estiu en un taller sobre cultiu i aliments. Són nens a partir de quatre anys fins a dotze que recullen l’experiència dels horts de l’escola, però a l’estiu introduint a la cuina i al menjador els productes que han conreat i que aquests dies cullen.

És una activitat setmanal on es convida els nens a participar en el conreu dels aliments de l’hort, descobrir la terra i passar els aliments cap a la cuina. “Que toquin la terra, que juguin amb els cucs i no tinguin pors amb les aranyes i els insectes que hi ha. Que vegin que el cuc no mossega, i que fa la seva funció de transformar la terra en matèria orgànica”, explica Cristina Pérez, especialista en sostenibilitat, que es troba a la coordinació del projecte. El conseller de Medi Ambient, Marc Pons, assenyala com l’activitat és també una proposta a la parròquia per convidar a “una reflexió sobre què mengem”. El treball que es fa amb els infants a més, se centra en tractar sobre les propietats dels aliments, el temps de collir-los, els productes que s’introdueixen a la cuina, o quins beneficis per la salut donen.

Per això, el projecte que es troba coordinat per l’Alba Reguant, especialista en nutrició i sostenibilitat, modifica determinats productes que entren al menjador de l’escola, segons el producte de temporada, i adquirir l’hàbit de consumir segons allò que hi ha. “La sort és que podem planificar els menús i ser flexibles en funció de la producció de l’hort”, explica Reguant, que recorda que “ara tenim carbassons” i per això intentem que tot el que es troba disponible a l’hort entri a la cuina perquè els nens aprenguin d’on vénen i on van els aliments.

Reguant explica com n’és de positiva la reacció dels infants enfront els aliments quan es tracta dels que han collit de l’hort: “són els nostres enciams!”, expressen al menjador perquè el coneixement implica una major acceptació, “aprenen unes certes coses, veuen que poden fer-ho i ajudar a casa”, explica. De fet, expliquen que “hi havia nens que no sabien reconèixer els enciams, i és bonic veure com es van implicant i al final ho veuen al plat”.

Una part del projecte comporta la interacció amb els padrins que comparteixen l’espai dels horts socials, i que en són veïns. Segons el conseller de medi ambient és “una part enriquidora del projecte”, que de cara al mes de setembre es programarà perquè “hi ha molta part de transmissió cultural amb els padrins, d’explicar com es fa l’hort i és un dels punts interessants a treballar aquí”. Però, a banda, segons explica el conseller, l’hort implica la posada en pràctica de qüestions que els nens treballen a l’escola com els efectes del sol o de l’aigua i com beneficien l’hort.

Cristina Pérez, que ha estat a càrrec de la preparació de l’hort, explica com “hi ha nens que no estan massa acostumats” i que “el que els encanta és fer forats per posar el planter”. Les condicions d’un hort d’aquestes característiques demana tenir en compte que el seu dibuix ha de ser diferent: “hem de vigilar que els passadissos siguin amples” perquè puguin estar-hi tots, “hem intentat plantar llavors” però els brots es xafaven, i un seguit de circumstàncies pròpies d’una activitat escolar.

“Es nota qui té hort i qui no en té”, puntualitza Cristina Pérez, que detalla com l’actitud dels nens varia, “els veus que van amb més de compte, són més prudents, tenen un altre tractament amb la planta, la veuen com un ésser viu. Amb aquesta activitat, a veure si poden guanyar aquest respecte”.

Una vegada a la setmana, es distribueix un full de comunicació on es comunica les novetats de l’hort i la cuina als pares dels infants, que ha rebut una molt bona acceptació. Les activitats a l’hort i els tallers de cuina s’adapten segons l’edat dels nens, que van dels quatre als dotze anys, i intentant limitar l’afluència perquè són uns quaranta nens a la setmana que s’acosten a l’hort. De cara al mes de setembre i vista l’experiència fins al moment, ja es plantegen activitats globals de cara als pares i els habitants de la parròquia, per convidar també a la resta dels ordinencs que participin de la reflexió sobre la importància de saber l’origen dels aliments i les seves propietats.

stats