Retrets al Govern per incompliments en relació al transport públic

La sessió ordinària del Consell General ha servit per donar llum verda a la Llei d'impuls de la transició energètica

Liberals d'Andorra (L'A) ha retret a l'executiu que encara no hagi licitat les línies de transport dels autobusos, un compromís que va agafar el mateix Govern. La consellara general liberal, Judith Pallarés, ho ha exposat en el marc del debat de la votació de la Llei d'impuls de la transició energètica i del canvi climàtic (Litecc). La formació liderada per Jordi Gallardo, per una banda, ha vist amb bons ulls la llei aprovada, però ha tirat en cara de l'executiu la falta de compromís i d'acció en relació al transport públic. “Es podrien haver invertit els diners dels múltiples projectes fallits d'aquesta legislatura en un transport públic com cal”, ha retret la consellera, que també ha demanat la posada en marxa de manera immediata d'un abonament que permeti agafar l'autobús, sigui de la companyia que sigui. 

Pallarés també ha reclamat que no es traspassin a FEDA atribucions que no li corresponen, en relació a possibles feines en matèria de transport. “No passin a FEDA el que li pertoca fer al Govern, de la mateixa manera que veiem com el SAAS porta les polítiques del ministeri de Salut o Andorra Turisme les del ministeri capitanejat per Camp”. La consellera liberal ha posat en dubte que aquests incompliments es puguin dur a terme abans que acabi la legislatura i això genera, segons Pallarés, “que no es faci una aposta decidia pel transport públic”. En una línia semblant també s'ha expressat el conseller general d'SDP, Víctor Naudi, que ha reclamat un “transport públic eficient”.

La ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, ha volgut deixar clar que FEDA tindrà un paper catalitzador i de prestació de serveis quant a la llei aprovada i també pel que fa a la plataforma intermodal. En resposta a les crítiques de Pallarés pels incompliments, la titular de Sostenibilitat ha recordat les diverses mesures en relació a la pal·liació de la contaminació generades pel transport i ha apuntat que el concurs de les línies d'autobús es presentarà aquesta tardor. També ha volgut recordar la promoció dels vehicles elèctrics, el pla d'infraestructures verdes o la promoció de les bicicletes elèctriques com a mesures per pal·liar la contaminació i millorar la mobilitat.

Més consum intern, menys contaminació  

Malgrat aquests retrets, la llei ha quedat aprovada per unanimitat de la cambra. Calvó ha defensat el text i ha catalogat que té tres objectius clars: increment de la producció nacional, potenciar un estalvi en l'edificació i el fomentar de sostenibilitat, tot plegat per lluitar contra el canvi climàtic, donar compliments als acords de París i potenciar una millor transició energètica. Quant a la primera pota, la ministra ha destacat que la llei obre la porta a generar noves activitats econòmiques al voltant de les energies renovables, amb la posada en marxa també de comptadors intel·ligents. El text legislatiu també obre la porta a que particulars puguin generar-se la seva pròpia energia i establir-se així un 50% de la factura. Tot plegat amb la mirada posada al 2050, quan la producció interna de l'energia al conjunt del país hauria d'arribar al 50% del consum total.

El segon eix de la Litecc preveu el disseny d'edificis de consum quasi nul a partir del 2020 i la promoció de reformes dels habitatges actuals perquè es puguin reduir les emissions i el consum de l'energia vora al 80%. En aquest sentit, segons ha destacat la consellera general del PS, Rosa Gili, també s'ha aconseguit que a partir del 2023 tots els habitatges de lloguer tinguin una qualificació en relació a l'eficiència energetica de l'habitatge. D'aquesta manera, segons ha destacat la consellera socialdemocràcia, els llogaters podran fer un càlcul aproximat per saber què hauran de pagar pel consum energètic. “S'obligarà de manera subtil al propietari a millorar el seu habitatge perquè, si no, no trobaran llogaters o hauran de rebaixar el preu”, ha apuntat. Finalment, pel que fa a l'últim punt, s'insta a les empreses de més de 100 treballadors a fer plans de mobilitat sostenibles així com la promoció de flotes de vehicles de baix consum.