Societat 06/07/2019

Riba: “Ens han demanat on podien trobar les Calderes o l’avinguda de Marichalar”

La major part dels visitants que arriben al Principat passen per l'oficina de turisme de La Rotonda

T. Navarro
4 min
MERITXELL RIBA: “Ens han demanat on podien trobar  les Calderes o l’avinguda de Marichalar”

Andorra la VellaSi hagués de tornar a escollir cap on dirigir la seva carrera professional, sense cap mena de dubte l’enfocaria cap al turisme, per poder mostrar a tothom que visita Andorra, ja sigui en un viatge d’un dia o amb una estada més llarga, què els pot oferir el Principat. Meritxell Riba fa 29 anys que orienta els visitants i ofereix plans i esdeveniments, ja siguin a la muntanya, en un dels molts museus que hi ha al país, visitant l’art romànic o fent una mica de shopping pels eixos comercials.

En què consisteix la seva feina com a cap d’informadors turístics a l’oficina del centre d’Andorra la Vella?

Com a cap d’informadors turístics a l’oficina, la meva feina és gestionar el personal i l’oficina de turisme, però també faig les mateixes tasques que la resta de treballadors, que són bàsicament guiar els visitants durant la seva estada. El primer lloc on va la majoria de gent quan arriba és a l’oficina de turisme. I, quan et demanen què poden fer, has d’intentar oferir-los plans amb la informació que et donen. Potser volen fer més cultura que muntanya, per això demanem què és el que tenen pensat fer.

De què acostumen a demanar més informació?

Depenent de l’època. A la temporada d’hivern el que més ens demanen són activitats relacionades amb l’esquí i la neu. Llavors a l’estiu tenim els que prioritzen la natura, amb itineraris per totes les parròquies, com la Ruta del Ferro, els Cortals d’Encamp, el roc del Quer o el Rec del Solà, o activitats d’alta muntanya, que poden començar a fer a finals de juny per no trobar-se tanta neu. També plans per a tot l’any, com el balneari de Caldea, Naturlandia o el Palau de Gel, o qualsevol dels set itineraris del Bus Turístic, que actualment funcionen cada dia de la setmana des de l’1 de juny fins al 31 d’octubre. Aquest any, com a novetat, s’ha afegit als itineraris la visita a productors locals, com la fàbrica de xocolata Xocland, a la Massana, o la fàbrica de melmelades Casa Gendret, a la parròquia de Sant Julià de Lòria.

¿Les esglésies del Principat són un altre atractiu turístic?

Sí que ho són. El que més agrada és la muntanya, l’esquí i el romànic. I ara a l’estiu hi ha una església per parròquia oberta i amb guies. La que està tenint més èxit és l’església de Santa Coloma i l’Espai Columba, que ha estat l’única església romànica oberta durant tot l’hivern i ara, amb l’obertura del museu on es poden visitar els frescos originals del segle XII, és un paquet interessant i que agrada a la gent. Disposem també d’un passaport de museus, que permet d’una manera més fàcil, econòmica i interessant descobrir tota l’oferta museística de què disposa Andorra perquè els turistes visquin la cultura del país.

¿Un dels grans reclams per a la temporada d’estiu és el Cirque du Soleil?

Sí, i de fet el volum més gran de visitants a l’oficina es produeix a l’estiu. I al mes de juliol el Cirque du Soleil ajuda molt a atraure turistes, perquè hi ha gent que en funció d’aquest esdeveniment i de la data en què reserva les entrades planifica les seves vacances.

Quin és el perfil més habitual entre els usuaris que arriben a l’oficina?

La veritat és que arriba de tot, des de parelles i gent gran fins a famílies amb nens... De tot. Hi ha una oferta molt àmplia d’activitats durant tot l’any que poden fer tant grans com petits. Segons les dades que vam recollir en aquesta oficina durant el 2018, el que més arriben són persones de nacionalitat espanyola, que sumen el 48% de les visites. Després gent de França, que representen el 22% de les visites, i de la resta d’Europa, on alemanys, anglesos, portuguesos, italians i russos suposen el 16% dels usuaris. A més, atenem gent de la resta del món, principalment asiàtics, nord-americans i canadencs, que signifiquen el 15% restant. En l’estadística comptem també les persones que viuen a Andorra i que o bé venen a buscar informació o bé a comprar entrades per a algun espectacle programat.

¿I com és la comunicació amb gent que potser no domina idiomes com l’anglès o el francès?

Qui més qui menys parla una mica d’anglès i ens anem entenent. I si no, els vas assenyalant les coses i els ensenyes més o menys el que et demanen. Però sí que és veritat que tots parlen una mica d’anglès.

¿Recorda quines han estat les demandes més estranyes que els han fet?

Ens han demanat on podien trobar les Calderes o on era l’avinguda de Marichalar, volent dir el balneari de Caldea i l’avinguda de Meritxell. També que volien trobar una caseta com la de la Heidi. O fins i tot ens han demanat que volien pujar al troncmòbil, com a Els Picapedra. Ells senten coses i es queden amb el troncmòbil, però ja saps que poden estar parlant del Tobotronc de Naturlandia.

Per què va decidir dedicar-se a ser informadora turística?

Tot va venir perquè vaig treballar aquí durant un estiu per cobrir una persona que marxava. Passats els mesos, responsables d’aquell moment em van oferir un contracte i m’hi vaig quedar. La veritat és que m’encanta vendre el meu país, poder oferir a la gent tot el que tenim, ensenyar coses... N’hi ha que fins i tot venen a donar-te les gràcies. També hi ha gent que queda molt sorpresa de l’ambient que es troben a Andorra, amb un alt nivell de seguretat, o de neteja als carrers.

¿Ha canviat la seva manera de vendre Andorra des que va començar a atendre visitants?

Aquest any farà 29 anys que hi treballo i la veritat es que sí que ha canviat, perquè cada cop tenim més producte. I els visitants no s’imaginen que a Andorra es puguin fer tantes coses i tantes activitats interessants. I la natura, esclar, que és espectacular. Abans encara no havia arribat el Cirque du Soleil ni tantes activitats esportives com ara, tot i que els visitants sí que podien gaudir de les vacances amb altres coses.

stats