Les arts al segle XXI, a debat a la 31a Universitat d'Estiu d'Andorra
Els ponents de les jornades, que se celebren entre l'1 i el 4 de setembre, destaquen la importància de l'art i la cultura en l'educació
4 min. Andorra la Vella
La 31a edició de la Universitat d'Estiu d'Andorra tractarà sobre les arts al segle XXI i els camins i reptes que se'n poden derivar. En la presentació de les jornades, els ponents presents han destacat sobretot la necessitat que l'art i la cultura siguin presents en l'educació. Com ha assenyalat la historiadora d'art i moderadora de la Universitat d'Estiu, Rosa Pera, l'art permet ''articular noves perspectives, no només l'econòmica'' i pot ser ''una eina transformadora''. Així mateix, el filòsof i sociòleg Jacques Leenhardt, ha subratllat el poder de l'art sobretot a partir de Marcel Duchamp per fer reflexionar l'espectador. També la professora d'antropologia de la dansa, Andrée Grau, ha considerat que s'inclou l'educació física en l'ensenyament i sovint es posa èmfasi en l'intel·lecte, quan activitats com la dansa, la música o l'art ajuden a desenvolupar la sensibilitat, els afectes, etc. Les ponències començaran aquest dilluns després de la inauguració del cap de Govern, Toni Martí, amb les sessions sobre creació artística i creació de pensament i art i educació.
La moderadora i ponent de la 31a Universitat d'Estiu d'Andorra, Rosa Pera, ha indicat que hi ha un 'menyspreu' per l'art, en considerar-lo com quelcom inútil. En ''la inutilitat d'allò útil i la utilitat d'allò inútil'' basarà la seva conferència 'Art i educació' aquest dilluns. Precisament, Pera ha celebrat que una institució ''es plantegi com a important la cultura'' i els vincles entre l'art i l'educació, en referència al tema d'enguany 'Les arts del segle XXI: camins i reptes'. Segons la historiadora de l'art i crítica l'art et permet introduir ''futurs possibles'' i et dóna la capacitat de ''poder percebre, viure i imaginar el món on un viu des de perspectives que no són evidents''. Així, ho ha considerat una eina per ''articular'' noves visions no únicament econòmiques com tendeix la societat actual.
Pera ha reconegut que no és fàcil canviar aquesta concepció d'inutilitat de l'art però ha considerat que vivim un moment de transformació. Els ''petits canvis'' en la comunicació i la tecnologia poden ser una via per variar aquesta consideració i introduir-lo en l'educació i en el sistema, ha apuntat.
També tractarà la utilitat de l'art el filòsof i sociòleg Jacques Leenhardt. Durant la roda de premsa ha parlat de l'oposició que sovint es fa del pensament o l'intel·lecte i la sensibilitat. A partir de Duchamp, ha assenyalat, hi ha una interrelació entre aquests dos elements. Leenhardt el considera un punt de partida perquè pensa les imatges per fer reflexionar el públic i que passi de ser observador o espectador a interactuar o buscar una explicació en l'obra. El fet com es veuen les imatges, sigui en una església, en un museu o en un dispositiu electrònic fa que la percepció que se'n té variï i, per tant, ''té conseqüències en la manera de veure el món'', ha dit.
Per últim, la professora d'antropologia de la dansa a la Universitat de Roehampton, Andrée Grau, parlarà dimarts sobre l'art i el moviment: dansa i música. Com els altres ponents ha coincidit en el paper marginal que es destina a aquestes disciplines en la societat i en l'educació. Grau ha destacat la capacitat de les arts per conèixer i fer créixer els afectes i les emocions. Ha reconegut que encara es manté l'educació física a l'escola però amb les disciplines més artístiques es treballa l'intel·lecte i la sensibilitat.
La 31a Universitat d'Estiu començarà aquest dilluns amb la inauguració del cap de Govern, Toni Martí, i acabarà dijous amb la cloenda de la ministra d'Educació i Joventut, Roser Suñé, com ha recordat la directora del departament d'Ensenyament Superior i Recerca del Govern d'Andorra, Meritxell Gallo, durant la roda de premsa d'aquest diumenge.