Societat 17/10/2018

Els alumnes de segona ensenyança ja s'han avaluat en el marc del programa Pisa for schools

Ara s'esperen els resultats i Jover destaca que seran més importants "els resultats relatius que els absoluts, ja que ha de ser una eina de millora contínua"

Ana
4 min
El ministre d'Educació i Ensenyament Superior, Eric Jover, conversa amb el president i el vicepresident de la comissió legislativa d'Educació, Recerca, Cultura i Esports, Ferran Costa i Josep Anton Bardina. / M. F. (ANA)

Andorra la VellaEls alumnes de quinze anys dels tres centres de segona ensenyança de l'escola andorrana es van examinar a finals del curs passat en el marc del projecte d'avaluació de l'OCDE Pisa for schools i ara s'esperen els resultats, que poden tardar mesos, tal com ha detallat el ministre d'Educació i Ensenyament Superior, Eric Jover. El titular d'Educació ha destacat que s'ha fet els passos necessaris perquè el sistema educatiu andorrà sigui avaluat cada tres anys en el marc d'aquests programa que avalua tres competències dels estudiants, després d'haver signat un conveni amb el OCDE. El ministre ha emfasitzat que seran més importants "els resultats relatius que els absoluts, ja que ha de ser una eina de millora contínua" i ha de permetre analitzar com s'evoluciona en els diferents elements avaluats.

El titular d'Educació ha fet aquestes manifestacions en acabar la seva compareixença davant la comissió legislativa d'Educació, Recerca, Cultura i Esports per explicar l'inici del curs i en la qual també ha estat interrogat pel conseller demòcrata Josep Anton Bardina i el socialdemòcrata Pere López sobre el Pisa. Jover ha explicat que aquest sistema de Pisa for schools s'ha considerat més adequat per a les característiques del sistema educatiu andorrà i ha remarcat que avalua les mateixes tres competències que el Pisa i, per tant, els alumnes han estat examinats en matemàtiques, lectura i ciències. Jover ha incidit en què arran d'aquestes avaluacions s'hauran de fer adaptacions per millorar en aquells aspectes que es derivin dels informes i ha subratllat el fet que el més interessant serà "veure els impactes" per comprovar si les mesures correctores són les adequades o no. També ha fet una crida a la prudència davant els resultats que se'n puguin derivar ja que ha recordat que es tracta d'un sistema que ha rebut crítiques i que "diu el que diu", és a dir, que analitza uns elements concrets.

Quant a l'inici del curs, el ministre ha posat en relleu que hi ha una estabilització en el nombre d'alumnes ja que si bé el curs passat eren 11.061 aquest són 11.096. El sistema educatiu andorrà creix un 2,5% i el francès un 1%, mentre que l'espanyol baixa un 4,9%, i Jover ho ha atribuït als canvis al col·legi dels Pirineus i també a les modificacions estructurals que va fer el sistema per agrupar alumnes en dos centres i que si bé no està tenint impacte en les entrades en el sistema sí que n'està tenint en els cursos superiors.

Jover també s'ha referit a les beques. Així, ha constatat que en els darrers anys s'ha donat un descens en les sol·licituds en les d'ensenyament obligatori i que aquest curs es xifra en un -3,8%. Ho ha atribuït a una millora en l'economia de les famílies. I quant a les beques d'ensenyament superior, les sol·licituds van a l'alça i també les denegacions, ja que en molts dels casos no es compleixen els requisits acadèmics que es demanen als estudiants. Jover ha explicat l'increment de demandes en el fet que des de fa uns anys es donen ajudes per al segon cicle universitari i que els estudiants cada vegada fan més estudis.

Pel que fa al transport escolar, el nombre d'abonaments en el Bus Lliure creix un 0,7% mentre que els carnets de transport escolar es mantenen estables. Qüestionat tant pels consellers (Ferran Costa) com pels periodistes sobre les disfuncions que alguns pares han denunciat, Jover ha remarcat que en un servei que mou unes 4.000 persones és normal que es donin incidències i ha remarcat que el que cal és que se sigui "reactiu" per poder-hi donar solucions. Ha destacat que cada vegada es troben més gent que fa les sol·licituds per al transport fora de termini, quan les línies i el servei està dissenyat, la qual cosa posa "més dificultats per poder-hi trobar solució". Quant a la queixa d'algunes famílies perquè el Bus Lliure no parava en un punt determinat ha remarcat que es tracta d'una parada que no és de línies regulars i que, per tant, els busos no tenien per què passar-hi si bé ha destacat que se li ha donat solució. És més, ha recordat que en el concurs de transport públic es preveu que aquesta parada passi a ser punt d'aturada dels busos de línia, amb la qual cosa, a mitjà termini ja hi hauria una solució definitiva. També ha remarcat que "intuïtivament" diria que aquest curs hi ha hagut, fins i tot, menys queixes que d'altres.

Altres dades que ha donat el ministre és que després de la implantació del Permsea a nous cursos aquest any (segon de batxillerat i segon cicle de segona ensenyança) de cara al curs que ve es vol implementar a la formació professional, concretament a les branques de microinformàtica i estètica. També s'ha referit al fet que en un futur pugui arribar a la universitat, perquè d'aquesta manera l'UdA pugui ser també un referent pedagògic. Quant als projectes pedagògics, el titular d'Educació ha anunciat que s'ha signat un conveni amb Esade perquè es pugui desenvolupar una eina per avaluar el treball per a l'emprenedoria dels alumnes, l'aplicació d'aquesta eina i l'avaluació dels resultats per saber si l'emprenedoria s'està treballant de la manera correcta.

stats