Societat 09/08/2018

El pas dels autobusos per Meritxell, en espera fins que es conegui l'estudi de mobilitat

El comú d'Andorra la Vella decideix mantenir la circulació actual, després d'una reunió de Conxita Marsol amb representants de la Cooperativa Interurbana

Ana
3 min
Un moment de la trobada entre la cònsol major d'Andorra la Vella, Conxita Marsol, i el president de la Cooperativa Interurbana, Gabriel Dallerès. / COMÚ D'ANDORRA LA VELLA

Andorra la VellaEl comú d'Andorra la Vella ha decidit mantenir l'actual circulació dels autobusos interurbans fins que es conegui l'estudi de mobilitat de la vall central. D'aquesta manera, les parades de l'avinguda Meritxell que es van traslladar al carrer Prat de la Creu i a altres zones, a causa de les obres de remodelació, es mantindran unes setmanes més, abans de prendre una decisió definitiva. Així ho ha comunicat, aquest dijous al matí, la cònsol major d'Andorra la Vella, Conxita Marsol, després de reunir-se amb els representants de la Cooperativa Interurbana. "Ens hem posat d'acord en aquest sentit", ha assegurat Marsol, que ha avançat que també vol parlar amb el Govern, que ha de convocar el concurs d'adjudicació de les línies, i que la setmana vinent es reunirà amb els responsables de l'altra companyia d'autobusos, Hispano Andorrana.

La voluntat del comú de la capital és que "els busos que passen pel centre d'Andorra la Vella cada vegada siguin menys grans, menys contaminants i menys aparatosos", ha dit la cònsol major, que no ha negat que, per aconseguir-ho, potser caldria "una redistribució de les línies". Ara bé, "caldrà veure que això ens ho permeti el funcionament del transport públic", ha apuntat, ja que segons la Cooperativa Interurbana, aquesta empresa realitza uns dos milions de viatges a l'any, sense comptar els trajectes d'estudiants. Conxita Marsol ha reconegut que és conscient que el fet de voler busos més petits pel centre de la parròquia no és una qüestió que només afecti a la capital, ja que molts tenen continuïtat des de Sant Julià de Lòria i cap a Escaldes-Engordany, de manera que es pot donar el cas que en un bus més petit, a determinades hores, no hi càpiguen tots els usuaris, que són els que, al final, en surten perjudicats. Per això Marsol també té previst reunir-se amb la seva homòloga escaldenca, Trini Marín.

Sobre aquesta última qüestió, el president de la Cooperativa Interurbana, Gabriel Dallerès, ha remarcat, en declaracions a l'ANA, la importància que els busos tinguin una bona freqüència i que els usuaris puguin viatjar amb certa comoditat, ja que si no disminuirà el nombre de persones que l'utilitzen. I és que són moltes les que habitualment es desplacen des del centre d'Andorra la Vella fins a la perifèria, i al revés. Preguntat per la reunió, Dallerès ha dit que "ha anat bé" i que han fet arribar a la cònsol major un conjunt d'informació associada al transport públic, resultat d'enquestes que han realitzat als usuaris del servei, de les quals n'han extret una sèrie de dades, com ara que el 52% de les persones usuàries només es desplaça en bus, mentre que el 48% restant és, sobretot, gent que disposa de cotxe particular, però que fa servir el bus per anar a treballar. De més a menys, els usuaris majoritaris dels autobusos són treballadors, jubilats (alguns amb dificultats de mobilitat) i estudiants.

Per la cònsol de la capital, les vies més conflictives són les avingudes Príncep Benlloch i Meritxell, ja que l'avinguda Tarragona i el carrer Prat de la Creu ja donen més opcions. A les primeres, ha manifestat Conxita Marsol, hi ha alguns punts que, quan es creuen dos busos grans, "no és l'ideal". D'aquí la importància de considerar totes les situacions, abans de prendre una decisió que afectarà a la mobilitat en general i a les línies d'autobús que passen pels carrers més interns de la parròquia en particular. Des del comú esperen poder-ho tenir resolt abans que comencin les escoles al setembre i aclarir on estaran ubicades les parades.

Per últim, el president de la Cooperativa Interurbana ha comentat que l'estudi de mobilitat hauria de traçar la línia d'actuació dels propers anys i hauria d'ajudar el comú d'Andorra la Vella a solucionar un problema de certa complexitat i que desemboca en una doble decisió: la continuïtat dels busos pel centre de la parròquia (avingudes Meritxell i Príncep Benlloch) i la redistribució del transport comunal.

Els desnivells, el hàndicap de la capital

En un altre ordre, però lligat amb la ubicació de les parades dels autobusos, Conxita Marsol ha recordat que Andorra la Vella està dividida per diversos nivells, la qual cosa els obliga a treballar per oferir bones connexions. Entre el carrer Prat de la Creu i l'avinguda Meritxell, per exemple, la connectivitat no existeix al 100%. Un bon exemple, ha dit Marsol, és l'ascensor de la Quirola, del qual els veïns n'estan molt contents. En aquest sentit, ha comentat que ja estan estudiant posar un elevador que enllaci l'avinguda Meritxell amb la de Fiter i Rossell, de cara a l'any vinent, i que quan construeixin el casino hi haurà un nou punt de connectivitat.

stats