El certificat digital serà gratuït tot el 2018

Aquest abril ja es podrà fer en línia el certificat d'habitabilitat, al juliol el tràmit de reserva de nom comercial i a l'octubre el d'obertura de comerç, un dels tràmits en línia més esperats

El Govern ha anunciat que durant tot l'any 2018 l'obtenció del certificat digital, que permet fer tràmits en línia amb seguretat jurídica, serà gratuït. Des que es va posar en marxa, a mitjans del 2016, només l'han adquirit, per un cost de 29 euros i una validesa de tres anys, 200 particulars. A més, també utilitzen el certificat 250 treballadors de l'administració. Així, el secretari general del Govern, Jordi Casadevall, ha explicat que la campanya de gratuïtat té com a objectiu fomentar l'ús d'aquesta eina, tenint en compte que cada cop hi ha més tràmits de l'administració que es poden fer en línia i que, a partir del mes vinent, el certificat també es podrà utilitzar en tràmits que ofereixin parapúbliques i empreses privades. Així, Casadevall ha destacat que l'objectiu final és que el certificat electrònic sigui "una clau mestra per a tot". Actualment el certificat digital es pot utilitzar per fer els dipòsits de comptes, a l'abril ja donarà accés al portal tributari, al juny a l'espai empresa i al desembre a l'espai ciutadà.

L'administració electrònica es va posar en marxa fa dos anys i durant el 2016 es podien fer el 43% dels tràmits en línia, tot i que finalment només es van fer per aquesta via un 18%. El 2017, en què el 48% dels tràmits ja es podien fer per Internet, el percentatge de tràmits que finalment es van fer per aquest mitjà va augmentar fins al 25%. Els tràmits que més es fan electrònicament són els tributaris –un 33% de les declaracions d'IRPF i prop del 70% de les de l'impost de societats– els forfets extraescolars, els abonaments de transport escolar, i els permisos de pesca i caça.

El secretari d'Estat de Funció Pública i Reforma de l'Administració, Antoni Rodríguez, s'ha mostrat satisfet per aquest increment, i ha anunciat que a l'abril ja es podrà fer en línia el certificat d'habitabilitat, al juliol el tràmit de reserva de nom comercial i a l'octubre el d'obertura de comerç, un dels tràmits en línia més esperats. De la resta que queden per digitalitzar, una part són tràmits que generen poc volum, i al voltant d'un 25% són les renovacions de passaports i carnets de conduir, que es continuaran fent presencialment tot i que es vol intentar que els ciutadans només hagin d'anar a tràmits un sol cop.

Etiquetes