Societat 12/08/2016

Les 'escape rooms' andorranes volen crear una 'Ruta Friki'

Tancats en una habitació, quatre persones busquen pistes. Obren els calaixos, reconstrueixen objectes trencats i, sobretot, n’intenten sortir. Els jocs d'escapisme són una barreja de 'Cluedo', de novel·la negra i de videojocs d'aventura transposada al món real.

L.b.
2 min
L'entrada a l'univers de joc d'Andorra Quest Room

Andorra la VellaEn família, amb amics o amb companys de feina, l'objectiu de l'escapisme és trobar la manera d'escapar d'una habitació abans que s'esgoti el temps de què es disposa. La primera sala d'escapisme andorrana va obrir les portes al novembre del 2015. Toca el Dos, dissenyada i gestionada per una família d'apassionats del joc d'escapisme, s'inspira en una llegenda catalana. Joan Lluís Armengol i la seva família, els pioners del joc d'escapisme 'made in Andorra', van rebre de bon grat l'obertura de dues noves 'escape rooms', aquest mes de juliol.

En efecte, una particularitat del joc d'escapisme és que no hi ha –pròpiament– competència entre empreses, sinó més aviat col·laboració. Tal com ho expliquen els propietaris de Toca el Dos, una vegada s'han resolt els misteris d'una 'escape room', la gent vol tornar a jugar, i es necessita una altra narrativa, amb enigmes diferents. Per tant, les tres sales andorranes intercanvien clients i es promocionen les unes a les altres. És més: tenen previst posar en funcionament una ruta entre les seves 'escape rooms', que recorrerà Andorra la Vella i Escaldes-Engordany, una 'Ruta Friki' al llarg de la qual es podran descobrir alguns negocis insòlits del país.

Bloguers, turistes, residents i andorrans s'han deixat seduir per l'escapisme. El mestre de joc de Claustrophobia Andorra Escape Room, Juan José Palau, explica que la sala que gestiona ha tingut èxit, fins i tot "molt millor que no s'esperava". Així, les tres 'escape rooms' coincideixen a assenyalar que "creen turisme". Totes tres empreses han tingut clients que s'havien desplaçat a Andorra especialment per a jugar a les seves sales. L’escapisme té èxit, potser, gràcies a les sensacions que provoca. Ignasi Carod, soci d'Andorra Quest Room, ho explica: "Quan entres en una 'escape room', tu ets el protagonista i ja no importa el que hi ha a fora".

Un andorrà, Marc José, que ha jugat a Toca el Dos, considera que l'experiència va ser "una bona manera de connectar amb els altres jugadors, ja que s'ha de treballar en equip". Aquesta necessitat de treballar en equip ha permès que Toca el Dos i Andorra Quest Room ofereixin serveis a empreses, amb sessions de 'team building' –el foment de la cohesió entre els membres d'un equip– però també de selecció del personal, mentre que l'equip de Claustrophobia Andorra Escape Room està estudiant la possibilitat de fer-ho. Amb jocs, enigmes i la presència d'un psicòleg apareix el tarannà de cadascú, i es pot identificar millor el rol que ocupa cada membre d'un equip.

Ja sigui per divertir-se o per fer funcionar les neurones, amb amics, en família o amb companys de feina, una bona dosi d'organització, de comunicació i d'enginy serà necessària per superar les proves de les nostres 'escape rooms'.

stats