Reobert l'accés a Andorra després de sis hores de tall per una gran esllavissada

El despreniment no ha provocat ferits però ha obligat a desallotjar un centre comercial danyat

Una gran esllavissada que ha afectat la carretera general 1 aquest dissabte a les sis del matí a la zona de Borda Sabater ha obligat a tallar el trànsit en els dos sentits de la marxa durant sis hores, ja que a les 12 del migdia ha quedat habilitat un pas alternatiu amb un carril de pujada i un de baixada per darrere del centre comercial Punt de Trobada. L’esllavissada ha provocat danys materials a la façana de l’establiment comercial i almenys en un vehicle, però sortosament no s’han hagut de lamentar danys personals. Mentre ha durat el tall els vehicles eren derivats en direcció França, tant els que circulaven per les carreteres andorranes com els que ho feien per les catalanes, ja que els Mossos d’Esquadra havien habilitat un dispositiu a la rotonda de la Seu d’Urgell per alertar els conductors. La solució provisional d’un carril de pujada i un de baixada és només per als vehicles lleugers, tal com ha concretat el cap de Govern, Xavier Espot, i de cara a la setmana que ve s’espera que hi pugui haver dos carrils de pujada i dos de baixada i que hi puguin transitar també els vehicles pesants. S’està avaluant la possibilitat de fer combois especials per fer passar els autobusos.

Els fets han tingut lloc aquest dissabte pels volts de les sis de la matinada. Tal com ha explicat Espot, en un primer moment ha baixat una esllavissada petita a la parcel·la que es troba tot just al davant del Punt de Trobada. Els vigilants de seguretat han alertat els bombers, que han arribat a la zona abans que una segona esllavissada, molt més important, baixés i tallés completament la carretera. “La molt ràpida actuació” dels cossos de seguretat i emergència han assegurat, segons el cap de Govern, que “cap persona hagi resultat malmesa” i que els danys materials al centre comercial hagin estat “d’una relativa mínima intensitat”. Al llarg del matí s'han continuar registrant petites esllavissades.

De cara a la setmana que ve es treballa perquè hi hagi una situació “més estable”, tal com ha qualificat Espot, i que faciliti que hi hagi dos carrils de pujada i dos de baixada, segons ha explicat el cap de Govern, desplaçat al lloc dels fets. D’aquesta manera, hi haurà “dos carrils de pujada i dos de baixada” cap a mitjans de la setmana que ve, amb la qual cosa també es podrà restablir el trànsit dels vehicles pesants (camions i autobusos). Els dos de baixada seran per l’aparcament del centre comercial i els dos de pujada s’habilitaran aprofitant els dos carrils de baixada actuals. El cap de l’executiu ha manifestat que des d’un primer moment, després de constatar que no s’havien de lamentar grans danys materials ni tampoc personals, la prioritat ha estat “restablir el trànsit”, i molt especialment tenint en compte que es tracta d’unes dates en què s’espera una gran afluència de visitants al país. Per tant, i malgrat la gravetat dels fets, Espot s’ha felicitat del fet que la situació no sigui “tan greu” com la que es va donar ara fa uns mesos al Pas de la Casa.

Quant a les causes d'aquesta esllavissada, el cap de Govern s'ha volgut mostrar "cautelós" i ha explicat que ara com ara tècnics de l'executiu i també geòlegs externs estan intentant treure conclusions sobre el que ha passat. En aquest sentit, ha manifestat que "ara mateix no aporta res fer hipòtesis que poden ser errònies". Pel que fa al fet que ja fa uns mesos que es va alertar de la perillositat de la zona, el cònsol major de Sant Julià de Lòria, Josep Miquel Vila, ha fet una crida a no veure una "causa directa" en les mancances que s'havien detectat. "Sí que s'obre una reflexió sobre les obres en curs" que hi ha en aquell espai, ha reconegut Vila. Així, ha recordat que la mateixa corporació va aprovar al març un crèdit extraordinari per "restablir la part que li toca" tot just on hi ha un magatzem comunal, i que també s'havia informat la propietat que els ancoratges no es trobaven en bon estat. Vila ha afegit que li consta que la part privada va contractar una empresa per poder solventar aquesta situació i que s'estava "en procés de resolució". També es va informar l'executiu i les dues parts (executiu i corporació comunal) s'havien coordinat per incidir sobre la propietat. Aquesta comunicació oficial a la propietat es va fer al juliol, ha subratllat Vila, si bé ha afegit que "creu" que ja hi havia hagut "manifestacions de cara a la propietat" per explicar-los que s'havien detectat problemes en els ancoratges amb anterioritat a la comunicació oficial. En el mateix sentit, Espot ha destacat que "efectivament" s'havia detectat un possible risc a la zona, però també ha fet una crida a no treure conclusions de manera immediata sobre que la causa hagi estat aquest mal estat dels ancoratges. Ha defensat, a més, que les autoritats van fer "la feina que els corresponia" alertant la propietat i impulsant els treballs que els corresponien, ja que a la part privada és el propietari qui ha d'actuar. De fet, ha afegit que per assegurar la muntanya el Govern actuarà ara arran de l'esllavissada en el terreny de titularitat pública, i que el privat haurà de fer el mateix en el seu. Vila també ha manifestat que no es van prendre mesures preventives que afectessin, per exemple, el pas dels vehicles perquè no es va "detectar que el perill fos prou alt". 

Aquest dissabte al matí, mentre els vehicles eren derivats per la frontera amb França, ja s'han registrat retencions, ja que al trànsit força intens d'aquests dies calia afegir-hi aquells vehicles que optaven per aquesta via. Espot ha destacat que es reforçarà aquest punt fronterer i que ja s'ha avisat les autoritats franceses. La voluntat és guanyar en fluïdesa. En aquest sentit, cal destacar que fins que els vehicles pesants no puguin accedir per la frontera del riu Runer ho hauran de fer pel pas fronterer francès.