Una guia per informar sobre els al·lèrgens dels aliments

El ministeri de Salut edita un document que incideix en l'aplicació de les obligacions que es deriven del reglament relatiu a la informació alimentària que serà d'obligat compliment al gener del 2019

El ministeri de Salut ha editat una guia sobre com els operadors han de lliurar als consumidors la informació sobre els al·lèrgens que poden contenir els aliments no envasats i que estarà disponible a la pròpia pàgina web del ministeri i també de les entitats i associacions que s’han sumat a aquesta iniciativa, com l'Associació d'Al·lèrgics i Intolerants, la de celíacs, la Unió Hotelera d'Andorra, Autèntics Hotels d'Andorra, la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis o el Col·legi de Dietistes i Nutricionistes. Tal com ha posat en relleu el secretari d’Estat de Salut, Joan Antoni León, aquesta guia és un pas més en el desenvolupament del reglament relatiu a la informació alimentària lliurada als consumidors que es va aprovar a principis del 2017 i que serà d’obligat compliment l’1 de gener del 2019. León ha recordat que amb aquest text es va fer “un pas endavant” en matèria d’informació als consumidors i ara aquesta guia vol ajudar els operadors a poder posar en pràctica aquesta reglamentació.

D’aquesta manera, tal com ha manifestat el cap de l’àrea de Seguretat Alimentària i Entorn, Josep Casals, aquesta guia té per objectiu “divulgar de manera planera” les maneres en què es pot donar aquesta informació als consumidors i també incentivar accions per formar i capacitar els operadors, també vol ajudar els consumidors perquè puguin exercir els seus drets sobre com disposar d’informació sobre els aliments. Aquest document va adreçat als establiments que serveixen menjars preparats com bars, restaurants o granges; establiments que venen productes sense envasar a d'altres, com obradors de pa; els de venda al detall i també els que fan servei de venda a distància, com pizzeries o grans superfícies que venen aliments a través d’Internet. D’aquesta manera, es detalla de quina manera podran facilitar la informació, ja sigui per exemple a través dels menús o amb plafons, deixant clar que aquesta informació ha de ser “clara i llegible”.

Casals ha recordat que algunes obligacions del reglament entraran en vigor aquest mes de juliol, com per exemple en tot el relatiu als ingredients, les dates de consum preferent o l’origen dels aliments. D’aquesta manera, Casals ha destacat que una de les voluntats del reglament és “canviar els hàbits de consum dels consumidors” i que pugui triar allò que consumeixen ja sigui per criteris econòmics, ètics o per salut, incidint en els productes de quilòmetre zero. També ha posat en relleu que molts establiments estan fent, o ja han fet, els canvis necessaris per adaptar-se a la nova norma i ha recordat que cal tenir en compte que hi ha moltes persones que escullen el seu lloc de destinació de vacances en funció que se’l garanteixi una certa seguretat alimentària quant a les al·lèrgies. D’aquesta manera, ha detallat que darrerament només han tingut una queixa d’un turista perquè la informació que demanava no va ser satisfeta de la manera correcta.

De manera paral·lela, la Cambra de Comerç i el Col·legi de Dietistes treballen en uns tallers per formar el personal dels establiments.

Etiquetes