Per on han de circular els patinets elèctrics?

Transitar per les voreres d'Andorra la Vella comporta una multa de 20 euros

El  Kevin  va comprar-se el patinet fa cinc mesos per dos motius. El primer, “per anar a la feina i moure’m per la ciutat” sense haver de dependre del transport públic no haver de buscar aparcament. El segon motiu va ser la tecnologia, ja que “m'agrada molt i se’m feia curiós tenir un aparell com aquest”. Per a ell el patinet és “el meu element de mobilitat”, que utilitza per “fer el mateix trajecte però més ràpid, aprofitant millor el temps i no perdre’l en desplaçaments”.

El Manel buscava el mateix objectiu fa quatre mesos, quan va comprar-se un patinet per fer el trajecte que uneix casa seva amb la feina, totes dues a la parròquia d’Andorra la Vella. També el va convèncer el fet d’estalviar-se diners i que sigui un vehicle no contaminant. Ell fa ús del patinet al matí, al migdia i al vespre i, a l’hora de circular pel centre urbà, alterna els carrils bici, les avingudes i la voravia, "però em sembla que els cotxes no tenen clar que hi ha molts patinets a Andorra i no saben com reaccionar".

"Ara que ja s’està regulant més o menys el tema dels patinets elèctrics vaig per la carretera, però abans combinava carretera i vorera", explica el Kevin. Així, en els desplaçaments entre Andorra la Vella i Escaldes-Engordany si veia molta gent a la voravia, passava a la carretera i, si hi havia molts cotxes a la carretera, "per sentir-me més segur" tornava a la vorera. Amb tot, la via que més utilitza és el camí del costat del riu.

Els comuns s'estan posant mans a la feina en la regulació de la circulació d'aquests aparells. Andorra la Vella va aprovar el 27 de setembre l' ordinança comunal on es determina que l'ús dels patinets elèctrics està prohibit a les voravies. Una situació que pot posar en perill tant als usuaris dels patinets com a la resta de persones ja que, a més d'haver de compartir carril amb els vehicles, la distància de frenada dels ginys és major, en frenar només de la roda del darrere. Segons la nova regulació, els conductors s'enfronten a una multa de 20€ per no respectar l'espai per als vianants. També està prohibida la circulació de qualsevol tipus de vehicle a la part baixa de Meritxell, en tant que és una zona de vianants. 

Escaldes-Engordany també ha restringit la circulació a l'eix Vivand en l'ordinació que es va aprovar el 10 de desembre. A la resta de la parròquia regeix el Codi de circulació del Govern, igual que la resta del país, on els comuns treballen en diferents formes de regulació, tot i que, per exemple, des del Servei de Circulació de Sant Julià de Lòria insisteixen que "els patinets no poden anar per la carretera".

Segons la Llei del Codi de la circulació de 1999, no es poden fer servir a la via pública “tota mena de vehicles mancats de mecanismes que permetin el seu funcionament autònom”. Per tant, la normativa general exclou als patinets elèctrics del grup de vehicles prohibits. Per aquest motiu, l’executiu té llesta la modificació de la llei, que ja està entrada a tràmit i que haurà d’aprovar l’equip de Govern que surti de les pròximes eleccions.

Per una conducció segura

El Manel, encara que no hagi tingut de moment cap problema a l'hora de circular, es mostra partidari de regular l'ús dels patinets elèctrics, posant el focus en "la seguretat de nosaltres mateixos". El Kevin sí que ha vist com se li ha fet difícil fer ús del patinet pel carril bici, donat que "la gent està al mig i no s'aparta" i, fins i tot, "m'han arribat a escridassar pel fet d'anar amb patinet". També ha tingut algun ensurt per la voravia, quan "sortia una persona d'una terrassa d'un restaurant i gairebé vaig topar amb ella". En veure que no havia estat res greu, va demanr-li disculpes i va continuar el camí.