Les obres de remodelació de Meritxell es faran per trams i al mateix temps

Aquests treballs tindran un cost de 7,5 milions d'euros i es manté de moment el doble sentit entre la Rotonda i les Canals

El 3 d’abril arrencaran les obres de remodelació de l’avinguda Meritxell, en el tram comprès entre el carrer de la Unió i el de les Canals. Es tracta d’un quilòmetre lineal de via que serà remodelada al mateix temps, ja que la fórmula que s’ha escollit per a la seva licitació “no és habitual” (tal com ha comentat la cònsol major, Conxita Marsol) i consistirà en quatre lots que s’adjudicaran a quatre empreses que no podran ser les mateixes i que treballaran al mateix temps, de tal manera que els treballs puguin estar enllestits el 4 d’agost. El cost d’aquesta fase serà de 7,5 milions d’euros, dels quals en el pressupost d’aquest any hi ha previstos 5.050.000 euros i la resta s’abonaran l’any que ve. Marsol ha reconegut la complexitat del projecte i ha destacat que serà “tot un repte” complir els terminis i que les diferents empreses treballin de manera coordinada, però també ha remarcat que es tracta d’un projecte que “es necessita” per potenciar el vessant comercial d’aquest carrer i per pacificar el trànsit i l’accessibilitat universal.

Així, l’adjudicació es farà per lots del més car (que serà el comprès entre l’avinguda Riberaygua i Bonaventura Armengol, amb tres milions) al més barat, de tal manera, tal com ha explicat el conseller d’Urbanisme, Josep Antoni Cortés, que l’empresa que sigui adjudicatària d’un dels lots ja no podrà ser-ne de cap més. A més a més, es preveuen sancions “molt severes” per possibles retards i que poden anar entre els 7.000 i els 14.000 euros. Des de l’oposició s’ha votat en contra de la convocatòria del concurs per a l’adjudicació de les obres. D’aquesta manera, el conseller de Cd’I + Liberals Víctor Pintos ha destacat que aquesta licitació pot suposar una “alteració del preu just”, ja que podria ser que les ofertes que es facin superin el previst inicialment i això podria suposar un perjudici per a les arques del comú. També ha qüestionat els terminis perquè creu que serà difícil que es puguin complir. En el mateix sentit, la consellera de PS + Independents Lídia Samarra ha remarcat que el fet que, si una empresa fa uns treballs, ja no pugui optar a un altre dels lots pot “encarir l’obra” i també ha mostrat els seus dubtes que es pugui acabar en quatre mesos. Així ha destacat que “és cert que no es vol allargar, però serà complicat”. Marsol ha rebatut aquests arguments destacant que confien en complir els terminis, ja que “són factibles” excepte que es produeixin causes “de força major”, i també ha destacat que creuen que la fórmula escollida facilitarà la concurrència, en contra del que destaca l’oposició.

Dos sentits des de la Rotonda a Canals

Marsol també ha revelat aquest dijous un dels aspectes centrals del projecte, que era saber si el tram entre la plaça de la Rotonda i el carrer de les Canals conservarà o no el doble sentit. Finalment s’ha decidit que sigui així, si bé des de la corporació es defensa que sigui d’un sentit únic, de la Massana cap a Santa Coloma. La cònsol major ha destacat que veient els estudis que hi havia sobre la taula i el fet que a Andorra la Vella no hi ha vies alternatives com a Escaldes-Engordany, afegit a la qüestió que el col·legi Sant Ermengol no té cap altra via de sortida que no sigui l’avinguda, ara per ara un sentit únic no sembla factible. Per tant, s’ha considerat que no es pot materialitzar. Ha recordat, però, que el Govern està fent un estudi de mobilitat de la vall central i que la corporació treballa en la senyalització dels aparcaments, dues qüestions que, juntament amb un canvi d’hàbits dels ciutadans, poden suposar factors afavoridors de la via única, tot i que no creu que en aquest mandat ja es pugui implementar. També creu que és necessari que es completi la sortida a través del Falgueró del Sant Ermengol per facilitar aquest sentit únic. De totes maneres, en aquest tram les voreres passaran de 3 a 5,5 metres i la calçada en farà sis, amb la velocitat restringida a 30 quilòmetres per hora, i amb un paviment especial que servirà per recordar als conductors que es tracta d’una zona amb prioritat per als vianants; a més, els opis es retiraran. El projecte ja es planteja de tal manera que, un cop es vulgui tirar endavant el sentit únic, no siguin necessaris treballs complicats, per això, entre d’altres, els fanals i el mobiliari urbà s’ubicaran a tocar dels edificis. Pel que fa al tram comprès entre la Unió i la Rotonda quedarà com fins ara, amb el tall per als vehicles entre el migdia i la nit, i es modificarà l’entrada a l’Híper, que serà per la part de darrere. Samarra ha manifestat que s’hauria d’haver provat un sentit únic, mentre que Pintos ha volgut mostrar “un vot de confiança” pels que han decidit aquesta fórmula “gradual”.

Els treballs es podran fer tots els dies de la setmana entre les 8 i les 22 hores i mentre durin les obres també hi haurà un seguit d’afectacions en el trànsit, tal com ha concretat el conseller de Circulació, Miquel Canturri; així, en el tram comprès entre la Unió i Bonaventura Armengol es restringirà el pas dels vehicles les 24 hores, una restricció que també afectarà el tram entre la Rotonda i el carrer Bisbe Príncep Iglesias, tot i que es garantirà el pas de vianants, veïns i garatges particulars. En canvi, entre el carrer Doctor Molines i les Canals els vehicles podran circular en sentit de sud a nord, per a l’accés a Pyréneés, als hotels i als pàrquings de la zona, mentre que per accedir al col·legi Sant Ermengol es farà servir el carrer Sant Andreu.

El projecte que es duu a terme de manera coordinada amb Escaldes-Engordany, tal com ha destacat Marsol, ha rebut el segell d’Andorra Regenera (que contempla la mobilitat o la sostenibilitat, entre d’altres), la qual cosa significa que es podrà optar a un préstec que atorga una entitat bancària, que seria de 5 milions d’euros a un interès de l’1,45% i a retornar en deu anys. Es tracta, segons la consol major, del primer projecte de remodelació urbana que rep aquesta distinció.

Les obres seran adjudicades el 8 de març i hi haurà un període d’exposició pública del projecte entre el 15 i el 28 de febrer perquè els ciutadans puguin veure'l, i es farà seguint el disseny que ja es va presentar per la Fira d’Andorra la Vella.

Etiquetes