Un 45,2% de la població vol un acord amb Europa que respecti les especificitats
Segons l'última enquesta del CRES bona part de la ciutadania veu poca transparència en la gestió de l'afer BPA
3 min. Sant Julià de Lòria
El Centre de Recerca Sociològica (CRES) ha fet públics els resultats de l'enquesta del segon semestre del 2015 realitzada per l'Observatori a 722 persones majors de 18 anys. En aquesta ocasió s'ha preguntat pels principals problemes que té la població, per l'afer BPA, per la percepció sobre la gent gran i per la relació entre Andorra i la Unió Europea. En aquest darrer aspecte, cal destacar que un 45,2% de la població opta per un acord d'associació entre Andorra i la UE que tingui en compte les especificitats del Principat.
Aquesta ha estat una de les respostes més destacades de l'apartat relacionat amb la relació entre Andorra i Europa, de la qual un 54,9% de la població considera que és molt o bastant positiva pel que fa als acords de col·laboració que ja s'han signat. En canvi, un 16,2% creu que no són ni positius ni negatius, un 11,2% diu que són molt o bastant negatius i un 17,8% no contesta.
Sobre la relació que s'hauria d'acordar entre Andorra i la UE, el 23% creu que la relació ja està bé com està fins ara, un 15,2% opta per ser membre de la Unió Europea, un 5,8% opta per tenir menys relació de la que es té actualment, i un 10,9% no contesta.
Un altre dels grans eixos tractats en l'enquesta ha estat la intervenció de BPA, de la qual el 93,9% de la població assegura estar-ne assabentada. Tot i això, els qui consideren que la decisió de l'INAF va estar encertada (29,5%) és molt semblant als que creuen que no (33,7%) i als que prefereixen no contestar (36,8).
Quant a la transparència del cas, un 1,7% veu que s'està actuant de manera molt transparent, un 13,8% bastant transparent, un 33,9% poc transparent, un 23,9% gens transparent, i la resta ha preferit no contestar. A més, un 70,7% creu que quan acabi el procés de resolució es veurà afectada principalment la imatge del sistema financer del país, els treballadors de l'entitat (55,7%), les empreses que tenen comptes en BPA (32,9%), i els dipòsits dels clients (32,6%). El director del CRES, Joan Micó no ha volgut valorar aquestes xifres i ha preferit esperar que el tema evolucioni per tornar a preguntar en les enquestes del 2016.
D'una altra banda, els ciutadans d'Andorra consideren que els tres aspectes que més caldria millorar en l'actualitat són les polítiques socials, prestacions, i pensions (30,7%), la manca de feina (15,2%) i la política (15%). Tot i això, Micó ha destacat que les persones preocupades per l'atur han baixat a la meitat respecte al primer semestre del 2015.