Societat 13/12/2017

El sentit doble de circulació a Meritxell no es toca

El projecte de remodelació preveu ampliar les voravies entre 70 i 90 centímetres, posar pantalles tàctils i empedrar tota la part baixa de l'avinguda, reservada per a vianants

Ara Andorra
3 min
La part alta de l'avinguda Meritxell. / M.T.

Andorra la VellaL'avinguda Meritxell en la seva part alta, és a dir des de la plaça Rebés fins la plaça de la Rotonda, no perdà el doble sentit de circulació. Inicialment, i segons havia anunciat la cònsol major, Conxita Marsol, en diverses ocasions, el projecte de remodelació de l'avinguda comercial plantejava reconvertir-la a un únic sentit. Però fer aquesta modificació "afectava tots els carrers contigus" com Prat de la Creu, Príncep Benlloch o Bisbe Príncep Iglesias, ha explicat l'enginyer encarregat del projecte, Jordi Llovera. Si mai s'hagués de plantejar un sentit únic, s'hauria de pensar de manera "més global" canviant sentits també de la resta de carrers, com es va fer a Escaldes-Engordany amb Vivand. De fet, a Escaldes era més fàcil de plantejar perquè té més carrers d'accés, ha exposat l'enginyer.

El que també es mantindrà, dins d'aquest projecte de remodelació de l'avinguda, és el tancament al trànsit de la part baixa de Meritxell, entre la plaça de la Rotonda i el carrer de la Unió, entre les 12 del migdia i les 12 de la nit. Així mateix, i en aquest tram, es traurà l'enquitranat i es farà tot empedrat al mateix nivell, perquè quedi clar que és una zona amb prioritat per a vianants. La zona per a vehicles únicament es marcarà.

Tornant a la part alta, i tot i que es manté el doble sentit, s'ampliaran les voravies entre 70 i 90 centímetres per costat, que és l'espai aproximat que ocupa una persona, ha exposat Llovera. D'aquesta manera els carrils reservats als vehicles seran més estrets, fet que ajudarà a reduir la seva velocitat i, per tant, millorar la seguretat.

En aquestes voravies es canviaran els paviments i es mantindran els fanals. Però s'incorporaran sistemes electrònics que permetran, entre d'altres, "controlar millor l'enllumenat" perquè sigui més eficient. Aquests sistemes electrònics incorporaran càmeres per poder fer el conteig de les persones que circulen per l'avinguda, i sensors de qualitat de l'aire, la temperatura i la humitat. Així mateix, s'instal·laran pantalles informatives que contindran agenda d'actitivat dels comuns i pantalles tàctils per consultar la ubicació de comerços i restaurants de la zona.

Les obres no són complicades, ha assegurat l'enginyer, ja que tota la part soterrada ja està feta, però sí "llargues", per les dimensions de l'avinguda. A més, a la part alta s'ha de rebaixar el nivell dels sentits de circulació, i durant els treballs hi haurà pas alternatiu. L'objectiu és no tancar el trànsit del tot mentre durin les obres.

Treballs només quan les pistes estiguin tancades

Pel que fa als terminis previstos, les obres començaran l'abril vinent, quan tanquin les pistes d'esquí, fins al juliol, on es farà una parada durant l'estiu. Al setembre es reprendran fins que tornin a obrir pistes. Quan aquestes tanquin, de nou es tornarà a treballar a Carlemany. La durada final de tot el projecte dependrà de la disponibilitat pressupostària del comú, ha exposat Llovera. Però no serà menys de dos anys.

Tot aquest projecte està englobat dins d'un de global per remodelar les avingudes Meritxell i també Carlemany, pensant en termes de seguretat, arran dels darrers atemptats amb atropellaments a la via pública que s'han donat a zones properes a Andorra. A l'avinguda escaldenca es canviarà tot el paviment i s'instal·laran aquests elements de seguretat perquè els vehicles no puguin passar, els mateixos que també es posaran a la part per a vianants de Merixtell. Però les voravies no es tocaran, només s'hi afegirà mobiliari urbà com bancs. En aquest cas, els treballs haurien d'estar finalitzats abans d'acabar el 2018.

L'embelliment s'ha volgut fer de manera conjunta perquè el vianant no noti un canvi brusc en canviar de carrer, i per tant de parròquia.

stats