Els transportistes apunten que el nou concurs de les línies de bus millora l'anterior

El plec de bases permet la viabilitat del servei, tot i que alerten que no s'ha aconseguit arribar a l'eficiència

Després que l'anterior concurs per adjudicar el servei de transport públic quedés desert i els diversos licitants presentessin recurs a la justícia, ara celebren que el nou plec de bases millori en diversos aspectes respecte a l'anterior. Així ho ha expressat el president de la Cooperativa Interurbana Andorrana i de l'Associació de Transportistes de Viatgers, Gabriel Dallerès. Destaca com a més important la possibilitat que en l'oferta que es faci l’empresa prevegi que necessitarà una subvenció del Govern o bé que en base al seu negoci, serà ella la que podrà fer una aportació econòmica a l’executiu.

Un aspecte que en l'anterior concurs s'obligava que la repercussió directa per les arques públiques havia de ser com a mínim de zero o positiva. Per Dallarès aquest element és bàsic per permetre que totes les propostes que es facin “siguin viables econòmicament i també atorga seguretat jurídica al possible licitant”, ha expressat en declaracions a l'ARA Andorra, tot i que ha apuntat que “no compartim en la seva totalitat el concurs, però ens hi adaptarem”.

El fet que aquest element del concurs es qualifiqui amb 10 punts sobre 100 permet a les empreses tenir més marge de maniobra i impulsar millores en el servei, un element que es valora amb 30 punts. El president d'una de les dues empreses actuals adjudicatàries del servei d'autobús no ha volgut avançar les novetats que l'empresa prepara, per raons de competència amb la resta de possibles concursants.

Tot i això ha assegurat que les possibles millores que es puguin presentar aniran sempre en la línia de respectar l'equilibri entre el cost del servei i els ingressos que se'n puguin extreure. Dallerès ha posat sobre la taula que hi ha totes les opcions possibles, presentar-se en solitari o mitjançant unions temporals d'empreses. El que sí que té clar és que Cooperativa Interurbana es presentarà a tots els lots possibles, els individuals i l'integral, i preveu que s'hi presentin moltes propostes diverses d'altres empreses.

Pel que fa al nou sistema d'ingressos que preveu el concurs, en què les futures empreses adjudicatàries rebran un 10% per cada viatge que es faci, Dallerès no s'ha atrevit a vaticinar si comportarà més o menys ingressos. “És més bon sistema, som transportistes i, per tant, hem de rebre per passatger”, ha argumentat. Ha recordat, però, que en cas que els comptes sortissin deficitaris sempre es podria apuntar en la proposta licitant que el Govern pagués la part proporcional. Per tot plegat, el president de la Cooperativa Interurbana ha assenyalat que aquest és un primer balanç i que ara toca estudiar a fons el concurs i presentar les ofertes que creguin escaients.