Societat 07/12/2017

La treta de neu durant l'hivern al port d'Envalira compleix 60 anys

El primer concessionari del servei va ser l'empresa d'Andreu Claret, que es va encarregar dels treballs del 1957 al 1964

ARA Andorra
2 min
Una de les màquines de l'Andreu Claret dedicades a treure la neu del port d'Envalira. / Fèlix Peig (Arxiu Nacional, FP/4_2/137)

Andorra la VellaEl 7 de desembre de 1957, avui fa 60 anys, el Consell General va atorgar la primera concessió per a la neteja de la neu del port d'Envalira durant els mesos d'hivern. Fins llavors, aquesta carretera, que arriba a més de 2.400 metres d'altitud, es tancava durant l'hivern i fins al juny no es netejava la neu que s'hi havia acumulat manualment, amb l'ajuda de pales.

Als anys 50, amb el creixement del Pas de la Casa i l'inici de l'activitat de l'esquí, es va veure necessari posar fi a l'aïllament entre Andorra i França que es produïa durant l'hivern. Es van fer diversos intents d'adjudicar la neteja del port, primer amb la implicació d'un grup de comerciants del Pas que estaven disposats a assumir una part de les despeses i després amb un contracte amb un empresari francès l'hivern del 1956-1957.

El desembre del 1957 es va atorgar finalment la concessió a Andreu Claret, pare dels músics Gerard i Lluís Claret i del periodista Andreu Claret, originari de Súria i conegut en la seva època com a 'home de les neus'. L'empresa de Claret va comprar maquinària, va contractar diversos xofers i duia a terme les tasques de neteja a canvi, inicialment, del dret de poder cobrar un peatge pel pas de vehicles i mercaderies. Posteriorment, com que aquests ingressos no eren suficients per cobrir les despeses, el treball es va fer a canvi d'una subvenció de 3,5 milions de pessetes que li atorgava el Consell General.

Van ser anys difícils, tal com recordaven alguns dels integrants de l'equip de Claret en el llibre sobre els 50 anys de l'àrea de Conservació i Explotació de Carreteres (COEX) editat el 2012. Treballaven en condicions molt dures i sense horaris, les màquines no tenien calefacció, s'havien de fer ells mateixos les reparacions i dormien al refugi d'Envalira o al del Cap del Port.

La concessió a l'empresa d'Andreu Claret va allargar-se fins al 1964, quan el Consell General va decidir no renovar-la i passar a assumir les tasques de treta de neu directament. Així, la Junta de Carreteres va contractar els treballadors de Claret i va comprar maquinària nova. Feia dos anys que el Consell General ja s'encarregava directament de la conservació de la xarxa de carreteres, amb la creació del Servei de Carreteres.

En l'actualitat, les tasques de treta de neu al país, incloent el Pas de la Casa, continuen a càrrec de l'administració pública, a través del que avui s'anomena COEX, i que actualment compta amb uns 35 vehicles destinats a la viabilitat hivernal.

stats