Societat 25/07/2018

La via verda entre Sant Julià i Sorteny, més a prop

El consell de ministres ha aprovat la primera fase del Pla sectorial d’infraestructures verdes que tindrà una afectació de 25 quilòmetres de llargada

Ana
2 min
El director general de Medi Ambient, Marc Rossell. / M. M. (ANA)

Primers passos per unir a través d'un camí verd Sant Julià de Lòria i Sorteny. Aquest dimecres el consell de ministres ha aprovat la primera fase del Pla sectorial d’infraestructures verdes que tindrà una afectació de 25 quilòmetres de llargada i començarà a habilitar camins inexistents i també l'acondiciament dels actuals, per habilitar-los degudament. La idea és que tant els ciutadans del país com els turistes puguin gaudir caminant de la natura que envolta Andorra, allunyats del trànsit rodat. “Descobrir el país de manera diferent a la vegada que es recuperen camins i indrets que històricament s'havien transitat amb assiduïtat”, ha destacat el director general de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marc Rossell.

Al llarg de la primera fase s'hauran d'instal·lar les primeres senyalitzacions i també altres infraestructures com bancs o papereres. L'objectiu és que aquesta primera fase tingui una durada de quatre anys i una inversió anual al voltant dels 500.000 euros. La prioritat al llarg de tot el camí serà pel vianant, però la bicicleta hi podrà circular i alguns vehicles a motor, com tractors, també podran utilitzar certs espais que actualment transiten. “El públic objectiu és el familiar i no per a l'excursionista d'alta muntanya, i per això la premissa és tenir un pendent suau al llarg de tot el recorregut”, ha exposat Rossell.

Pel que fa al tram que transitarà pel rec del Solà, Rossell ha avançat que allà on s'acaba està previst habilitar-hi un nou tram del camí, que actualment no hi és. De la mateixa manera, i a la vista de les últimes esllavissades en aquell sector, el director general ha admès que caldran habilitar-hi mesures necessàries que actualment no hi són. Tot i això, ha advertit que aquest nou llarg camí transitarà per muntanya, per tant, “cal anar ben calçat i amb atenció”.

El projecte, que s’emmarca en l’Estratègia nacional del paisatge que el Govern va aprovar l’any 2011, permet millorar la connectivitat dels espais d’interès natural, coordinar les actuacions de les administracions en matèria de paisatge i consolidar i connectar els trams de camins ja existents en una xarxa contínua.

Amb l'aprovació del pla es fa la reserva dels espais, que impliquen a les quatre parròquies per on passa la xarxa: Sant Julià de Lòria, Andorra la Vella, la Massana i Ordino. Així, els plans d’ordenació i urbanisme d’aquestes parròquies hauran de recollir el traçat del pla, impedint que s'hi construeixi o es destini aquest espai a un altre ús. Aquest punt ha estat possible ja que la nova Llei de competències dels comuns preveu la cessió obligatòria i gratuïta de terreny per a projectes d’interès nacional o plans sectorials, com és el cas. En el cas d'aquells terrenys de titularitat privada, per on transitarà el camí, s'hi podrà passar gràcies a les Directrius d’ordenació que preveuen que una part de la cessió de terrenys de titularitat privada es pugui destinar a espais lliures.

stats