'SOUNDPAINTING'

Una altra manera de fer música improvisada

Sergi Claret introdueix els músics andorrans en el llenguatge d'improvisació 'soundpainting'

Ana
29/11/2014

La MassanaEl músic de l'Orquestra Nacional Clàssica d'Andorra (ONCA), Sergi Claret, ha impartit aquest dissabte uns tallers de 'soundpainting' a diferents alumnes i professors de música del Principat. En el cas dels primers es tractava d'un curs d'introducció en aquest llenguatge de signes multidisciplinari per compondre en directe, inventat pel compositor nord-americà Walter Thompson el 1974. En el cas dels professors es tractava d'un curs de formació perquè coneguessin alguns dels gestos -Claret tenia la intenció de fer-ne servir uns 40 dels 1.200 signes que ja formen el sistema de Thompson. Els signes donen una sèrie de paràmetres per crear música en viu -informació de qui ha de tocar, amb quina intensitat, quan ha de callar-, però els beneficis van molt més enllà. "És una bona manera d'entrar en la música contemporània, perden la por a l'instrument, perquè amb aquest llenguatge no hi ha error possible i aprenen a crear des de ben petits", ha explicat Claret, que va formar-se amb Walter Thompson quan formava part d'una orquestra de música contemporània de Barcelona.

"Encara que t'equivoquis a l'hora d'interpretar els signes que es fan, es pot reaprofitar, perquè és creació en viu", ha explicat el músic de l'ONCA, Sergi Claret, tot just després d'enfrontar-se a una decena de joves músics amb ànsia d'improvisar, aquest dissabte al matí. La Fundació ONCA, del Govern d'Andorra i la Fundació Crèdit Andorrà, ha inclòs la proposta dins el seu programa de projecte educatiu i pedagògic i ha impartit els tallers a l'Escola de les Valls del Nord, a la Massana.

Cargando
No hay anuncios

Els infants, precisament, són uns dels que més gaudeixen d'un curs com aquest, de fet en acabar els tres quart d'hora d'introducció deien que "no n'hi ha prou", que se'ls havia fet curt. Segons Claret, "de fet, quan ets petit i ets al parc el que vols fer és crear, ja sigui fent muntanyetes de terra, amb els ninots o amb la pilota". Aquesta és una de les raons per les quals els joves aprenents han agafat els signes que Claret els hi ha proposat i s'han endinsat en la "creació conjunta, que també demana una gran concentració".

Aquest dissabte eren només músics, però el llenguatge inventat per Walter Thompson fa trenta anys preveu la creació multidisciplinar. De fet el compositor té un grup als Estats Units amb actors, ballarins, cantants, gent de l'audiovisual que interpreten a la seva manera els símbols per abaixar el volum, tocar notes picades o pujar la tonalitat... Signes que arriben als 1.200 ja, en l'especial diccionari de Thompson.

Cargando
No hay anuncios

La decena d'infants que han començat el taller aquest dissabte al matí no ha tingut cap problema en memoritzar els que Claret els hi ha anat proposant. De fet, quan se'ls presentava un nou signe el reconeixien com si l'haguessin fet servir tota la vida. A més, com que tot el que fan els músics ho reaprofita el compositor que fa 'soundpainting' des del centre de l'escenari, no hi ha risc a equivocar-se. De fet, és així com va néixer el llenguatge, Thompson dirigia a la seva banda, que es va perdre en un concert en directe i va haver de redreçar el concert inventant-se els signes per comunicar-se amb els músics.

Claret ha anat dirigint la feina dels músics en aquest taller, "perquè no és posar un full en blanc i escriure lliurement, hi ha límits, en aquest cas els signes". Amb els més grans, aquest dissabte a la tarda espera arribar als quaranta gestos i aconseguir trencar el sentit del ridícul. "Tothom comença una mica cohibit i després es deixa anar", ha celebrat Claret.