L'ENA aposta per la producció pròpia i per la promoció de joves talents andorrans en la temporada 2015

Aquest dimarts s'han donat a conèixer les novetats de la vuitena edició, que començarà a l'abril i acabarà a l'octubre

Ana
10/02/2015

Andorra la VellaL'Escena Nacional d'Andorra (ENA) ha presentat aquest dimarts al matí en roda de premsa la temporada 2015. La plataforma de les arts escèniques impulsada pel Govern, el Comú de la Massana i la Fundació Crèdit Andorrà iniciarà la temporada d'enguany el proper mes d'abril i l'acabarà a l'octubre. En aquesta vuitena edició també s'han programat cinc propostes teatrals que combinaran diferents gèneres i s'adaptaran a diversos tipus de públic. L'ENA ha volgut potenciar la producció pròpia així com promocionar alguns joves talents de l'escena teatral andorrana.

La coordinadora artística de l'ENA, Irina Robles, ha assegurat que "es tracta d'una temporada pensada per a tots els públics i les edats, que combina el teatre de text, el familiar, la nova creació i la producció pròpia".

Cargando
No hay anuncios

Per la seva banda, el ministre de Cultura en funcions, Albert Esteve, ha admès que "l'ENA ha passat moments difícils, però ara vénen un seguit d'oportunitats que cal aprofitar". Així, ha posat d'exemple el fet que l'obra 'La casa de Bernarda Alba' coproduïda per la companyia Andandarà i l'ENA participarà en el Concurs Teatral Ciutat de Tàrrega i podria acabar representant-se a la Fira de Teatre al Carrer d'aquesta localitat lleidatana.

Cinc propostes teatrals

Cargando
No hay anuncios

Entrant al detall de la programació d'enguany, Robles ha explicat que la primera proposta que es representarà serà 'Les veus de la memòria' el 17 i el 18 d'abril al Teatre de les Fontetes de la Massana. Es tracta del primer projecte professional de dues artistes, Natàlia Garrido i Cristina Pericas, que faran així el salt al món professional.

El 16 i el 17 de maig, mentrestant, es recuperarà una proposta que s'havia de fer l'any passat, però que es va haver d'aparcar: l'espectacle infantil 'Contes Salvatges'. La seva impulsora, Anna Frases, ha explicat que el que es vol es "transmetre valors mediambientals i donar a conèixer el patrimoni natural del país" a través dels contes. En un d'ells, concretament, s'explicarà als nens que el llop "no és tan dolent com el pinten als contes".

Cargando
No hay anuncios

Una de les propostes més innovadores de la temporada d'enguany arribarà els dies 29 i 30 de maig. Es tracta del monòleg 'Carvalho contra Vàzquez Montalbán', una coproducció de MVM 10 anys d'absència i l'ENA que es representarà a la Biblioteca de la Massana. El monòleg, qualificat de "postmodern i conceptual" l'interpretarà l'actor català Joan Berlanga, amb l'ajuda de quinze actors o actrius que se seleccionaran a través d'un càsting nacional.

La quarta proposta tindrà lloc els dies 25 i 26 de setembre, també al Teatre de les Fontetes, amb el títol 'La veu de Venus'. Es tracta d'un "thriller còmic, àgil, sexy i intel·ligent" produït per l'ENA i dirigida pel jove Alfons Casal.

Cargando
No hay anuncios

Finalment, entre els mesos de setembre i octubre –encara està per determinar- es representarà la darrera de les cinc propostes. Serà una nova producció de l'ENA, en aquest cas dirigida al públic infantil. La mateixa Irina Robles adaptarà la història original d''Alícia al país de les meravelles' de Lewis Carroll.

A banda d'aquestes cinc propostes, la temporada comptarà amb dues activitats complementàries. D'una banda es faran tallers monogràfics enfocats a complementar la formació de companyies teatrals del país. De l'altra, s'oferirà una xerrada sobre la creació de la Societat de Gestió Col·lectiva de Drets d'Autor i Drets Veïns del Principat d'Andorra (SDADV) i la nova legislació en matèria de drets d'autor.

Cargando
No hay anuncios

Afectacions per la nova regulació dels drets d'autor

Robles ha detallat que aquesta nova regulació afectarà de ple les companyies de teatre del país, ja que hauran de prestar molta més atenció a l'hora de seleccionar música o textos per a les seves produccions. En la majoria de casos, abans de representar una obra, hauran d'analitzar si hi ha algú que en tingui els drets d'autor, ja sigui a Espanya, a la península ibèrica o a Europa, per exemple.

Si és així, hauran de tenir present que per representar l'obra a Espanya o, potser fins i tot, a Andorra, hauran de pagar per aquests drets. Aquest fet farà que, abans de triar un text, les companyies hauran d'analitzar "la seva viabilitat econòmica".