La taxa turística augmentarà segons la temporada per afavorir la desestacionalització
Torres diu que s’estan fent reflexions amb el sector per determinar quin tipus d’increment es podria aplicar
Andorra la VellaEl ministre de Turisme i Comerç, Jordi Torres, ha comentat aquest dimecres, davant d'una pregunta de la premsa sobre la possibilitat d’apujar la taxa turística, que s’estan fent reflexions amb el sector per determinar quin tipus d’increment es podria aplicar. "S’ha de consensuar i calibrar molt bé. A més, ha de ser una taxa dinàmica per fomentar la desestacionalització" ha apuntat Torres, que ha afegit que encara és aviat per definir el percentatge però que, en tot cas, hauria de seguir una fórmula similar als preus dinàmics. "En temporada molt alta podria augmentar, i en temporada baixa es podria mantenir o fins i tot reduir una mica. Així, aquests preus servirien per regular els fluxos" ha assenyalat.
Torres ha fet aquestes declaracions en el marc de la inauguració de la 13a edició del Congrés Mundial de Turisme de Neu, Muntanya i Benestar d’Andorra, que enguany aborda com afecta la intel·ligència artificial i les noves tecnologies al món del turisme, amb més de 25 ponents. En aquest sentit, ha destacat que, per al país, el turisme ha de ser sinònim de natura, ja que una cosa sense l’altra no van lligades. "Per això és molt important posar en relleu que Andorra és un territori natural amb un entorn únic i que això ho hem de potenciar, però sense malmetre la natura" ha assegurat, mentre afegia que no es treballa per la quantitat de turistes que visiten el Principat, sinó per la qualitat. "Davant les queixes per saturació, busquem una millor distribució al llarg de tot l’any, reconduint els fluxos de gent i, a més, la intel·ligència artificial ens ha de permetre crear models perquè els turistes es puguin dirigir cap a altres indrets quan algun ja està saturat" ha assenyalat. Així mateix, ha remarcat que cal trobar un equilibri perquè tot pugui conviure i que, actualment, la nova llei de turisme d’Andorra es troba en tràmit parlamentari i probablement s’aprovarà el mes vinent, abordant precisament totes aquestes qüestions.
Per altra banda, el cònsol menor d’Ordino, Eduard Betriu, s’ha mostrat satisfet pel fet que Ordino sigui la parròquia amfitriona del certamen i ha recordat que Ordino disposa d’un parc natural des de fa més de vint anys, zones regulades on es controla l’afluència de gent, espais no transitables i protegits, així com zones d’aigua que són reserves de la biosfera. A més, ha remarcat que la parròquia ja fa temps que treballa en aquesta línia i que cal continuar avançant per trobar l’equilibri entre el turisme, el benestar i la sostenibilitat, amb l’objectiu de preservar el territori i garantir-ne el futur. Davant d'una pregunta de la premsa sobre les queixes dels propietaris de terrenys sobre el pla d'urbanisme, el mandatari comunal ha defensat que una majoria hi està d’acord i que el comú governa pensant en el conjunt de la ciutadania i en l’interès general de la parròquia.
El congrés s'ha iniciat amb una benvinguda per part del cap de Govern, Xavier Espot. De fet, durant el seu discurs, ha posat en relleu que tots els països haurien de posar el seu granet de sorra de manera absolutament coordinada per fer front al canvi climàtic i ha destacat que les destinacions de muntanya són considerades laboratoris naturals de sostenibilitat. "Per aquest motiu, també tenim l’oportunitat i la responsabilitat d’avançar cap a models de desenvolupament que siguin més resilients, més equilibrats i més respectuosos amb el medi. Crec que nosaltres ho hem fet, ho estem fent a través d’aquest instrument capdavanter que hem tirat endavant i que estem implementant, que és aquest estudi de capacitat de càrrega turística del nostre país" ha apuntat tot assegurant que és un instrument que després es tradueix en polítiques concretes. "Cada cop treballem més per ser una destinació més sostenible i, per tant, crec que estem perfectament alineats amb els principis rectors del que es recomana des de les organitzacions internacionals i, particularment, des del món turístic" ha asseverat.
Finalment, la secretària general de l'ONU Turisme, Shaikha Nasser Al Nuwais, també present a l'acte, ha comentat que el turisme a les regions de muntanya és clau no només per al desenvolupament econòmic, sinó també per a la creació d’habitatges i el benestar de les comunitats locals, i ha subratllant la importància de combinar sostenibilitat i innovació, com la intel·ligència artificial, per reforçar el sector turístic i generar oportunitats.