CELOBERT
Misc05/04/2018

Bob Dylan al Liceu

i
Toni Sala

ARA QUE HAN PASSAT UNS DIES des del concert, el panorama es va aclarint i em ve al cap la profecia de Pete Seeger: “Dylan serà el millor, si no rebenta”. Té setanta-sis anys i no ha rebentat i, per tant, és el millor.

“Un home encaparrat amb el cervell encaparrat, / ningú davant meu i res al darrere”, va arrencar. Sortint, una dona comentava: “Ni una, no n’he conegut ni una”. Dylan no repeteix, només crea. És prou fort per eclipsar-se a si mateix, mantenir la duresa, les limitacions i el rovell apresos de l’harmònica, traslladats a una veu trencada que vocalitza poc i que les poques vegades que es deixa anar ho desborda tot. L’actuació va ser un viacrucis esquerp, amb parades a cada cançó. Es tractava que fos difícil, en la música, la lletra i el tracte. Ni un petó ni una paraula al públic, i ja és molt que al final saludés, amb tot el Liceu dret. Va ser com dur una camisa de força cosida a cops de martell que marcaven el ritme de lletania jueva de les cançons.

Cargando
No hay anuncios

Dylan es mereixia el Nobel com cap altre perquè la literatura és l’expansió de la paraula i això ho ha fet com ningú més, interpretar la paraula. A partir del Time out of mind (1997) va electrificar-se com les filferrades d’un camp concentracionari: no et deixa sortir de les ganivetades rítmiques, el repicar del metall per fer-te sentir la part física -els cops als teus propis ossos- i que el ritme siguis tu mateix -per això va tocar a un volum que feia mal a les orelles, els altaveus a punt de saturar-se, amb estridència i ganivet-. Com una ascensió. No va fer concessions, només el bateria es va permetre un solo en un moment donat, que no calia: no volíem concessions, no volíem que se’ns regalés res, teníem tant per agrair-li que era un favor que ens feia, no posar-ho fàcil. Tenies la impressió que podia tocar qualsevol peça de qualsevol manera i que les lletres eren intercanviables. Què importava. Érem allà pels seus matisos. Va pujar a escena tres peces que cantava Sinatra -en una dels quals, Autumn leaves, la fulla daurada era ell, en tot el seu crepuscle-. Segurament avui és l’únic que pot mirar directament als ulls a Sinatra, des d’allà dalt, des d’una veu rogallosa de gripau, plena d’esputs i gargalls i brutícia, rocosa, que desfila les paraules i les restitueix al caos de la vida. Va ser una nit de creativitat, de palades d’esforç per tapar l’art propi, perquè pressionés per sota i aprofités les esquerdes per sortir, no com un rossinyol, sinó com una garsa amb les ales brutes del naixement. Era el grinyol de la xarnera entre el món i l’art.