03/03/2017

Una biblioteca de premi Pritzker

L’endemà, a la Biblioteca Joan Oliver del barri de Sant Antoni hi havia moviment. Va aparèixer un nou tipus d’usuari armat amb càmera o mòbil que no parava de fer fotos de l’edifici. “De fet, no és tan estrany, perquè sempre hi ha grups d’arquitectes o estudiants de fora que venen de visita”, comentava Sònia Asensio, la directora de l’equipament. Volen veure, els aprenents d’arquitecte, l’obra de RCR, l’equip olotí integrat per Rafael Aranda, Carme Pigem i Ramon Vilalta que dimecres va guanyar el premi Pritzker 2017. Molt abans que rebessin el guardó més prestigiós del món de l’arquitectura, RCR ja eren un despatx de culte a nivell internacional i hi havia gran interès per veure si les seves obres, sempre molt fotogèniques, eren igual d’interessants en directe.

Faig l’exercici i torno a recórrer l’edifici. Des de fora imposa. Enmig de la uniformitat de l’Eixample, al carrer Borrell, a tocar quasi del mercat de Sant Antoni, destaca aquest gran pòrtic negre que és a la vegada l’edifici de la biblioteca i el passatge d’accés al pati interior on hi ha també el jardí i espai de jocs per als infants i l’accés al casal d’avis, que ocupa tot un lateral. L’edifici és de metall negre i vidre. Rotund. No hi ha la més mínima temptació de simular l’arquitectura tradicional de la zona. Al contrari. Hi contrasta amb orgull. L’emmarca, però també la desafia. A l’interior hi ha dos espais especials. A la planta baixa, la gran sala rectangular de lectura de premsa ocupa tot un lateral del passatge i, tota encristallada, permet veure també el pati interior, on avis i nens comparteixen l’esbarjo. A la segona planta, unes grades a banda i banda de la lluerna que dona llum al passatge inferior estan plenes de joves que les fan servir per estudiar o llegir d’una manera més informal. A tot arreu es veu el defora, la ciutat o el petit parc, la llum i el pas del dia. Contrasta amb la sobrietat dels materials. Rotunds, sí, però mai estàtics. Les làmines metàl·liques, tan abundants en l’obra de RCR, es torcen i regiren. Quan puges amb l’ascensor, agafen un moviment hipnòtic. Entro també al casal, on un grup d’avis juguen a billar en una sala amb vidriera a la plaça i també a un pati anglès interior que dona una llum tènue.

Cargando
No hay anuncios

És una arquitectura especial, diferent, sense complexos. He llegit que entre els referents de RCR hi ha Mies van der Rohe i Richard Serra. I sí, quadra. La transparència minimalista, tan difícil de veure, i la contundència abstracta del ferro doblegat, tan complicat d’entendre. Però el conjunt funciona. Com un poema una mica críptic però bell. Una bellesa altiva, això sí, que s’humanitza a l’interior i es manté freda i distant a l’exterior. És només una obra. Fa venir ganes de veure-les totes. El Pritzker aquest any ha deixat la teoria, social, i torna a valorar la forma, la poètica constructiva. Serà interessant veure l’efecte que tindrà això en l’ecosistema de l’arquitectura catalana. I sobretot de la barcelonina, tan ufanosa ella. Hi ha vida fora. A Olot, per exemple. I això farà obrir molts ulls.