23/04/2016

La crisi provoca l’esclat de noves llibreries independents

Barcelona“La crisi ha sacsejat el sector i ha fet canviar el model. Actualment el que es fa és intentar que el lector, quan vagi a la llibreria, tingui una experiència més enllà de comprar un llibre”, explica Patrici Tixis, president de la Cambra del Llibre. I admet: “Aquesta reconversió s’ha hagut de fer acceptant la desaparició d’algunes llibreries, de vegades per circumstàncies externes: hi ha hagut canvis de models de lloguer, canvis de fiscalitat... o també incapacitat d’adaptar-se als nous temps”.

A conseqüència d’aquesta doble crisi -de consum, però també de model- en els últims cinc anys han tancat llibreries emblemàtiques com la Catalònia el 2013, amb 88 anys d’història, i la Negra y Criminal el 2015, l’única especialitzada en gènere negre a tot l’Estat. “Vam tancar per la dràstica davallada de les vendes -diu Paco Camarasa, copropietari de l’establiment, juntament amb Montse Clavé-. Teníem molts seguidors però no tants clients”. Des del Gremi de Llibreters admeten que l’últim lustre ha sigut molt dur i ha posat a prova la resistència dels veterans, que estan al límit. Per això hi ha pressa per sortir del pou.

Cargando
No hay anuncios

Tancaments i trasllats

Durant la crisi han tancat llibreries de diversos perfils, com la Canuda -especialitzada en llibre de segona mà-, les generalistes Platón i Áncora y Delfín, la Roquer, la Pequod, la Robafaves de Mataró i la Carlemany de Girona -centrada en llibre de text i infantil i juvenil-. La Llibreria Ona, amb un fons de llibre en català, va abaixar la persiana el 2010, i tres anys després va renéixer en un format més reduït al barri de Gràcia. Aquest no ha sigut l’únic cas de reubicació: la Jaimes, especialitzada en llibre en francès, es va traslladar del passeig de Gràcia al carrer València, i la Documenta, afectada per la llei d’arrendaments urbans, va haver de canviar el carrer Cardenal Casañas -on era des de feia quatre dècades- per Pau Claris. Recentment, la Nollegiu del Poblenou també va canviar d’ubicació per buscar un local més gran.

Cargando
No hay anuncios

El sector, però, ha experimentat una revifalla pel que fa a les anomenades llibreries d’autor, que han proliferat especialment a Barcelona. “Hi ha una nova generació de llibreters, amb molta formació i que fan militància dels segells independents”, opina Àlvar Masllorens, que va obrir la Temerària a Terrassa el 2015. Durant els últims cinc anys s’han tirat endavant projectes que, a més de “ser comerços, tenen un gran interès cultural”, segons coincideixen a afirmar Patrici Tixis i Berta Sureda, comissionada de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona.

Entre aquests establiments hi ha La Memòria, Le Nuvole, Casa Usher, La Calders, Cal Llibreter i Vadellibres, entre d’altres. Mireia Perelló de La Impossible explica que van “encetar el projecte el 2013” perquè creien que “el barri [l’Esquerra Alta de l’Eixample] necessitava una llibreria”. Des del principi, van rebre suport tant de distribuïdors com de comercials i editorials. “La dificultat d’un negoci com el nostre és fer front a totes les despeses, perquè els marges són petits, i això t’obliga a fer una bona facturació -comenta-. Després de l’onada inicial de clients, el repte ha sigut que continuessin venint i trobar-ne de nous. El negoci és fràgil i cal treballar dia a dia perquè els clients estiguin contents”. Masllorens creu que la crisi també ha canviat el client: “La gent està farta de grans cadenes i de la despersonalització i busquen un comerç pròxim i gent que sap de què t’està parlant”.

Cargando
No hay anuncios

Igual que les altres, La Impossible organitza presentacions, tallers i clubs de lectura. “El nou model de llibreria són projectes petits i amb molta implicació personal -diu la llibretera-. En els nous temps, tenir una estructura petita com la nostra és clau”. L’únic que no està en crisi actualment, diu Perelló, és la lectura. Per sort, continua creixent.

Empar Moliner a la Llibreria Geli de Girona

Cargando
No hay anuncios

“M’agrada la Geli perquè a la paret hi ha un santet, mig dissimulat, entre els llibres. Perquè està atapeïda. Perquè alguns dels llibreters que hi despatxen van tatuats. Perquè a la cambreta on tenen la caixa forta hi ha llibres amuntegats. I a la caixa forta (que no tanca) també”