28/03/2015

A favor de la religió però contra la verdadera

La profunda secularització de la Setmana Santa, que avui fan més evident que mai els milers de nens i nenes no batejats que van a beneir palmons i palmes, ens convida a preguntar-nos fins a quin punt hem d’estar contents que aquesta canalla vegi ara només folklore en el mateix que molts dels seus besavis vivien amb un profund sentiment religiós. I no estic dient, que quedi clar, que enyori els catecismes, ni les classes de religió que abona el senyor Wert. El que vull dir -sabent que sóc ben poc original- és que potser hi havia, i hi ha, en la fe d’aquests besavis, un petit nucli profundament valuós que en la dissolució i l’oblit d’un dogma i una religió concrets s’ha perdut pel camí.

Una manera de mirar-s’ho és afirmar que la raó, a mesura que avança, il·lumina les penombres que alimenten les creences religioses. Seríem més agnòstics o més ateus, simplement, perquè som més racionals i il·lustrats. Però també podem afirmar, amb menys optimisme, que deslligar les persones de la transcendència, amorrar-les fins a les últimes conseqüències a l’ara i aquí, les converteix en òptims consumidors; en preses perfectes del catecisme més invasiu i sofisticat que ha creat mai la humanitat: la publicitat. El consum, en forma de desig o pràctica, seria -per als que ho veuen així- un ídol no gaire diferent del vedell d’or que Moisès va haver de combatre baixant del Sinaí.

Cargando
No hay anuncios

La religió s’ha definit de moltes maneres. Als etimòlegs els agrada dir que relliga i els nostres diccionaris asseguren que ens vincula amb el misteri, el transcendent i el sagrat, però per a mi són també religió totes les creences que compleixen dues condicions: 1) ser indemostrables, és a dir, no racionals; i 2) ajudar-nos a viure, a donar sentit a la vida.

És innegable que les preguntes que ens neguitegen van més enllà de les que la racionalitat pot contestar. Com diu Chomsky i deia també Kant, hi ha problemes i hi ha misteris. Hi són i sembla que sempre hi seran perquè és consubstancial a la nostra espècie fer-se preguntes sense resposta. Ara bé, per sentir el silenci de la no-resposta, que ens aboca a l’angoixa metafísica, hem de trobar un espai i un temps a recer d’estímuls externs. ¿Cal buscar-lo, aquest silenci? ¿Cal sentir-la, aquesta angoixa? Diria que sí per almenys dues raons: perquè el sentiment d’absurd només deixa de fer-nos mal quan li plantem cara; i perquè tard o d’hora la vida -penso ara en els familiars de les víctimes del vol de Germanwings- ens hi acararà.

Cargando
No hay anuncios

Creure en tot allò que ens ajuda a viure, que ens fa millors, sent conscients de la seva fràgil i intransferible naturalesa d’intuïció personal, és l’únic camí que li queda a la saviesa quan la ciència l’abandona. Per això no puc estar en contra de respondre als misteris amb creences que recolzin en la fe. Però, també per això, no puc estar a favor de contestar-hi amb veritats que recolzen en un dogma. Tenir una religió potser és imprescindible per viure plenament la condició humana. Professar l’única religió verdadera sempre acaba abocant a alguna forma de deshumanització.