12/02/2015

Focus anuncia els noms propis de la remuntada

BarcelonaTenint en compte que la productora Focus té una quota de mercat del 20% del sector teatral català, el balanç i les previsions que fa públiques cada principi d’any el seu president, Daniel Martínez, són un bon far per intuir cap on bufen els vents escènics. I el diagnòstic és de “moderat optimisme”. El 2014 el grup Focus va registrar 488.084 espectadors en 1.700 representacions a tot l’Estat, dels quals 338.600 van anar a un dels seus quatre teatres barcelonins: el Romea, el Goya, La Villarroel i el Condal -a més, regenten La Latina a Madrid-. Això suposa un increment de públic de prop del 4%, una xifra que segueix la mitjana general del sector i que els fa intuir que de cara al 2015 poden aspirar a recuperar un 8% més de públic.

“Som un marcador de tendències”, refermava ahir Martínez, així que es pot començar a pronunciar en veu alta que la crisi del consum teatral ha tocat terra. Les retallades dels ajuts públics a sales i companyies, que en el seu cas van ser del 30%, també s’han aturat. El president de Focus afegia que “les gires [que han caigut un 30% a Catalunya i un 40% a Espanya] han tocat fons” i que la gran patacada de l’IVA cultural només pot millorar “en alguna de les pròximes eleccions”. A partir d’aquest panorama galdós, tot apunta que -parafrasejant una de les seves obres de teatre- l’any que ve serà millor. “Pensem que la recuperació es consolidarà i anirà a més”, va dir.

Cargando
No hay anuncios

La crisi, però, no ha passat en va. Martínez és de l’opinió que “s’ha produït una certa baixada del nivell i una banalització de l’oferta”, que ell atribueix a “una reacció” dels productors davant la “pèrdua de curiositat del públic”: “Si has de mesurar el risc, segur que abaixes el llistó per agradar a més gent”, va sentenciar. Focus -amb una facturació de 30 milions el 2013- ha capejat la crisi “treballant més i reduint marges”, explicava, fent més petits els formats dels muntatges i recorrent a un “eclecticisme” en els seus teatres que ha diluït les línies artístiques.

El propòsit, l’aposta estratègica, passarà per corregir aquestes dues desviacions: mantindran a l’alça el pressupost per a producció pròpia -destinaran dos milions d’euros, un 12% més que el 2013, a onze produccions i set coproduccions- i accentuaran les línies artístiques dels teatres. El més visible serà que el Goya s’especialitzarà en musicals de mitjà format (està emparaulat Rent, dirigit per Daniel Anglès) i espectacles no convencionals (per exemple, Ozom, del Mag Lari), ja que és la sala que ha tingut més mals resultats. En canvi, La Villarroel ha fet rècord de públic gràcies a El crèdit (94.500 espectadors) i seguirà la línia d’obres d’autoria catalana, amb el pròxim text de Marilia Samper o el següent encàrrec a Pere Riera, que comptarà amb Emma Vilarasau. Deu autors catalans estaran en cartell als seus teatres el 2015.

Cargando
No hay anuncios

L’empresa també vol reforçar el seu paper de pont aeri i moure els textos dels seus autors en sales de Madrid, condició sine qua non perquè després puguin fer gira per Espanya. El mateix intentaran fer amb la distribució internacional ( Desde Berlín ja farà gira de Londres a Mèxic, París o Sarajevo): és el pla B de la pota internacional de la casa, després que hagi quedat “en un nom” el projecte del BIT, que es podria rellançar el 2016.