CELOBERT
Misc25/10/2018

El llegat del pintor Albertí

i
Toni Sala

LA POLÍTICA MUNICIPALés com un microscopi per observar les misèries de la política. “Vull un model d’excel·lència per a la ciutat, vull promoure el turisme cultural”, diu el polític, però la cultura en el millor dels casos és una nosa, quan no directament una enemiga que el qüestiona i posa en evidència.

Com fan els pintors, durant la seva vida Josep Albertí va anar fent-se una col·lecció de la seva millor pintura, que, per protegir-la dels atzars del mercat, va deixar en herència a l’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols. Vora 250 quadres. També va llegar una casa preciosa perquè s’hi fes un museu. Qui s’havia de pensar...?

Cargando
No hay anuncios

La Casa Albertí va inaugurar-se l’any 2002 i a les invitacions hi posava que estaria “dedicada a la difusió del llegat artístic del pintor”. S’hi van penjar alguns quadres, que després es van traslladar al refectori del monestir. Al cap d’un temps es van treure també d’allà i actualment a Sant Feliu hi ha un trist “Espai Albertí” a la planta del monestir on cada estiu s’exposa la Thyssen. Ni rastre del museu. La casa del pintor s’ha convertit en unes dependències municipals per tenir-hi oficines i el despatx del síndic de greuges. No hi ha cap pintura penjada a la Casa Albertí.

M’ho explica Alfons Hereu, marmessor del pintor, i em diu que ni se sap del cert on està emmagatzemada l’herència d’Albertí. Només n’ha vist fotos i té notícia que, “fa temps, hi va haver filtracions d’aigua, algunes pintures es van humitejar i potser van fer-se malbé. ¿Estan segurs, aquests quadres? ¿No hi ha perill que en desaparegui alguna? ¿Com pot Sant Feliu deixar-se perdre aquest llegat?“

Cargando
No hay anuncios

Jo també m’ho pregunto. El 2001, el Museu d’Art de Girona va dedicar a Albertí una gran antològica i, el 2013, Sant Feliu va celebrar tot un Any Albertí. Tant de parlar de cultura, però, tanta Thyssen i tant de “turisme de qualitat”, i al mateix temps quin girar-se d’esquena a la riquesa de la pintura local, de Josep Amat a Kitaj, de John Palmer a Josep Albertí. Qui vulgui constatar la força d’Albertí, que visiti la col·lecció privada que s’exposa aquests dies a la Fundació Valvi de Girona: sortirà de la mostra preguntant-se com pot ser que una pintura tan carregada de vida, tan orgànica i radical que les pinzellades semblen vísceres o venes de sang, una pintura tan lligada a la tradició del paisatgisme català, no sigui coneguda i promoguda per la seva mateixa ciutat, que menysprea l’ocasió de prestigiar un llegat tan llaminer que qualsevol població turística amb una mica de vista correria a rendibilitzar. Santa ignorància!