28/08/2015

Neneh Cherry: “No voldria haver repetit la mateixa fórmula i convertir-me en un karaoke”

BarcelonaQuan va publicar Man l’any 1996, Neneh Cherry tenia 32 anys i era un dels grans referents del trip-hop i el neo-soul gràcies a Manchild, Buffalo Stance i, sobretot, al duet amb Youssou N’Dour Seven seconds. La cantant d’origen suec va obrir un llarg parèntesi en la seva trajectòria -durant el qual va col·laborar amb nombrosos grups i va formar part de CirKus- fins que, a partir de l’homenatge al seu pare, el trompetista Don Cherry, a través de versions en clau de jazz, va tornar a tenir ganes de gravar material propi. El resultat va ser l’interessant Blank project (2014), que la cantant presenta avui en exclusiva a l’Estat al festival Acústica de Figueres, on aquest vespre també actuen els Catarres, Mishima, Joan Dausà i la Dharma.

Com anem?

Ara mateix sóc al backstage d’un festival de Gröningen. Acabo de tornar de vacances i tot just provo de recordar qui sóc i què hi faig, aquí [riu].

Cargando
No hay anuncios

Quan arribi a Figueres ja estarà entrenada. En aquesta gira l’acompanya el duet d’electropercussió RocketNumberNine, que ha participat a Blank project. ¿El concert estarà centrat exclusivament en l’últim disc?

Gairebé! També farem dues o tres cançons antigues. Manchild segur, i potser Woman o Buffalo Stance. La resta ve de Blank project, i s’assemblarà al concert que vam oferir al Sónar fa una mica més d’un any. Evidentment, les versions de les cançons dels 90 són força diferents: RocketNumberNine i jo som una única entitat i és lògic que la interpretació sigui diferent. Estem molt actius, durant aquest any hem gravat cançons, i el mes que ve entrarem a l’estudi per donar forma al nou disc, que sortirà l’any que ve.

Cargando
No hay anuncios

Què en queda, de la Neneh Cherry de Man i els dos discos anteriors, Homebrew (1992) i Raw like sushi (1989)?

Les estructures de les cançons han canviat, i la meva manera de cantar també és diferent. No voldria haver repetit la mateixa fórmula i convertir-me en un karaoke. El que comparteixo entre Blank project, Man i fins i tot les primeres cançons que vaig escriure és l’esperit. Un esperit al qual hem d’afegir dues dècades més d’experiències, problemes i alegries.

Cargando
No hay anuncios

Un dels motors creatius de Blank project va ser la mort sobtada de la seva mare, Moki, l’any 2009.

En aquest disc volia explorar les fronteres de la tristesa i la melancolia. Per fer-ho m’havia d’envoltar de persones en qui pogués confiar absolutament, perquè Blank project són cançons que investiguen cap on vull anar.

Cargando
No hay anuncios

I ja ho sap?

Sé que a través de la música he aconseguit curar-me. He reprès el ritme. He hagut de plorar i treure tot el que duia a dins per alliberar-me i tornar-me a sentir bé. Venint cap a Gröningen des de Nova York tenia una sensació d’una gran tristesa, com si tornés cap a un univers on ja havia estat abans. Al cap d’una estona he entès què em passava: el dia 29 d’agost és quan va morir la mare. És lògic que aquests dies estigui sensible.

Cargando
No hay anuncios

Cantant les noves cançons a l’escenari deu reviure moments amb la mare.

La sensació del directe és curiosa: et trobes en un lloc on hi ets i no hi ets. No acabes de ser del tot conscient del que fas. De vegades, sense esperar-t’ho, et sents totalment alliberat. Ara mateix sóc com una papallona, estic tornant a aprendre a volar.