18/09/2017

¿Entre els nostres o entre nosaltres?

Quan just feia un mes dels atemptats a Barcelona i Cambrils, el 30 minuts de TV3 posava el focus sobre la cèl·lula de terroristes originada a Ripoll a través de l’imam Es Satty. El títol del reportatge, Entre els nostres, era confús i poc encertat. Potser hi deuria haver la bona voluntat de considerar nostres els musulmans de Catalunya i la manera implícita de referir-se als terroristes com els intrusos que no s’hi poden equiparar ni confondre. O potser nostres es referia als catalans en general, o els habitants de Ripoll, en un sentit més genèric. Però fer servir els pronoms possessius quan es parla de persones i qüestions identitàries és molt delicat. Aquest nostre és susceptible de ser entès amb certa superioritat ètnica, cultural o religiosa: els adoptem com a propis però no són com nosaltres. És a dir, són nostres però no són nosaltres. De fet, potser un Entre nosaltres hauria sigut més pertinent i equànime.

De fet, el contingut del reportatge s’orientava en aquest sentit. Comptava amb molt bons testimonis de l’entorn de convivència habitual dels terroristes a Ripoll: els seus amics de l’institut, l’empresari que en tenia un de contractat com a treballador, la tècnica d’educació de l’Ajuntament que els havia vist créixer, la responsable de gestionar els seus currículums i buscar-los llocs de treball... El testimoni de Wafa Marsi, amiga de les famílies dels autors dels atemptats, era excel·lent per la manera com va matisar les dificultats que suposa, a un nivell més personal, compaginar dues cultures. Però ella mateixa, amb les explicacions davant la càmera, era un exemple rotund de com n’és d’absurd, a aquestes altures, distingir entre nostres i nosaltres.

Cargando
No hay anuncios

Les figures dels experts van complementar molt bé el reportatge, aportant un relat que ha costat molt que s’incorpori en la narrativa dels mitjans de comunicació en general: el fet que el nivell d’integració (feina, coneixement de l’idioma, entorn d’amistats...) no és determinant per evitar la radicalització. Aquest és, segurament, el punt d’inflexió més evident que ha provocat l’atemptat a nivell periodístic.

El seguiment de l’imam Es Satty que va fer el 30 minuts, repassant la seva trajectòria personal i geogràfica, era molt revelador. Delatava on havien fallat els mecanismes de control. Quan s’investigaven els seus moviments a Bèlgica, on Es Satty va veure frustrades les seves expectatives per encapçalar una mesquita, s’entrevistava un càrrec de l’Ajuntament de Vilvoorde que cridava l’atenció: una “cap del servei d’antiradicalització”. Del seu testimoni quedava clar que allà els engranatges de precaució van funcionar molt millor que a Espanya. En tot cas, el 30 minuts delata, en el fons, en la forma (i en la subtil patinada del títol), que queda molt per aprendre i millorar en tots els àmbits.