Adéu a la capçalera 'Herald Tribune'

Dimarts es converteix en 'International New York Times', manté l'esperit global i amplia opinadors

Carles CapdevilaiCarles Capdevila
13/10/2013

BarcelonaDemà dilluns, 14 d'octubre del 2013, s'imprimirà l'últim International Herald Tribune (marca vigent des del 1967 d'un diari nascut el 1887). L'endemà, dimarts 15 d'octubre, neix l' International New York Times. "El lector de quiosc el reconeixerà a l'acte, en paper hi haurà noves firmes, més cultura europea i noves seccions, però manté la seva essència", diu Stephen Dunbar-Johnson, editor d'aquesta capçalera global. L'Stephen és un bon amic, va fer el discurs en la presentació del diari ARA al Palau de la Música, el 4 de novembre de fa tres anys, i tenim la sort i l'honor que sigui membre del consell editorial del nostre diari. Admet que sent una mica de nostàlgia pel canvi de marca, però afegeix: "Serà el quart nom diferent d'aquest mitjà, i en 80 anys de la nostra llarga història New York ja sortia a la capçalera, o sigui que de fet no és tanta novetat".

Evolució o mort

El diari va néixer com a New York Herald European Edition . Dunbar-Johnson assegura que "el veritable ADN d'un diari l'hi dóna la seva capacitat d'evolucionar, i nosaltres ara fem una evolució, sobretot digital, però mantenim la mateixa missió de sempre, fer el millor periodisme amb visió internacional per a la sensibilitat d'una audiència global". I aquí em demana permís per llegir-me sencer un article que ha trobat, del 22 de desembre del 1944, el primer dia que va tornar a impremta el que llavors es deia New York Herald Tribune , després d'un llarg temps sense poder sortir per culpa de l'ocupació alemanya. "Veuràs que el text té ple sentit avui", em diu. I llegeix: "Malgrat tots els cínics, un nou esperit d'unitat s'estén pel món. L'oportunitat i la necessitat són clares. Serà el nostre esforç que aquesta edició europea els aprofiti. Hem de lluitar per deixar constància dels esdeveniments a cada nació, la informació de cada continent per crear, en definitiva, un diari mundial".

Cargando
No hay anuncios

Dunbar-Johnson diu que subscriu aquestes paraules, i em recorda un altre fragment del text de fa 70 anys. "L'avió ha encongit el món, ara els dies són hores, tant per llançar una bomba com per distribuir un diari". I em recorda que el Herald Tribune és dels primers diaris beneficiats per la distribució via avions. Ara la revolució és digital, i d'aquí ve el canvi. "És la nostra gran oportunitat per obtenir subscriptors digitals, per això el canvi de marca es notarà sobretot en les aplicacions d'iPhone i d'iPad". Els subscriptors podran triar a la mateixa aplicació entre l'edició domèstica, el NYT fet des de Manhattan, i l' International NYT , fet des de París.

L'editor es declara preocupat per la duresa del moment en el negoci del periodisme, i per l'acceleració dels canvis, i alhora esperançat pel model que ha trobat la seva empresa. "Dos anys i mig després d'implantar el pagament digital tenim 700.000 subscriptors, i evidències que hi ha futur". Dunbar-Johnson basa la seva carta de navegació, el quadre de comandament, en tres factors. "El primer és la qualitat del periodisme, invertir en els millors corresponsals i les millors firmes. El segon és entendre el lector, l'usuari, els seus hàbits, seguir-lo. I el tercer és la tecnologia que ha revolucionat la indústria". I ho resumeix tot en un cercle virtuós. "Si la gent no paga no pots fer periodisme de qualitat, i la gent només ens pagarà si fem el millor periodisme del món, aquesta és la nostra batalla diària". Entén que el lector demana que contextualitzem, analitzem, fem bona informació econòmica. "Ah, i sobretot, adoren les firmes".

Cargando
No hay anuncios

Per això han anunciat la incorporació de 20 periodistes de tot el món a la seva àrea d'opinió, que s'editarà des de París, Londres, Nova York i Hong Kong, i es pensarà per a l'audiència global. Mustafa Akyol, de Turquia; Alaa al-Aswany, d'Egipte; Vanessa Barbara, del Brasil; Jochen Bittner, d'Alemanya; Pratap Bhanu Mehta, de l'Índia; Nikos Konstandaras, de Grècia; Norihiro Kato, del Japó, i d'altres. Aquestes firmes llançaran en l'edició de dimarts preguntes claus sobre els reptes del món en els pròxims anys, i com abordar-los.

126 anys, 4 capçaleres diferents, venut a 160 països, fet des de París

Cargando
No hay anuncios

El 1887 James Gordon Bennett va fundar l'edició europea del rotatiu novaiorquès New York Herald . El 1924 la marca va anar a parar a mans del New York Tribune i els noms es van fusionar per convertir-se en el New York Herald Tribune . Entre el 1966 i el 1967 el Washington Post i el New York Times van obtenir-ne la propietat i va néixer el 1967 l' IHT , International Herald Tribune , la marca global a la qual li queden 24 hores de vida en aquests moments. Per tant, el de demà passat serà el quart canvi de capçalera en aquests 126 anys d'història. Entre les fites del mitjà hi ha que des del 1980 van poder començar a enviar les pàgines via satèl·lit perquè s'imprimissin a Hong Kong, i va augmentar així la seva presència global i vocació intercontinental. Àsia és el mercat on més estan creixent en aquests moments. Des de fa deu anys, la propietat de la capçalera ja és només del New York Times . Segons xifres de la companyia el diari es ven en més de 160 països del món i té una circulació mitjana en paper de 226.000 exemplars. El seu repte: disparar les subscripcions digitals del NYT .