04/10/2015

‘Signum harpocraticum’

EL GEST ÉS UNA PETITA REVOLTA DEL COS. N’expressa l’acció i el desig, els matisos contradictoris de les passions i la força indeturable de la vida. El gest és el cos en moviment, però carregat de significat. Una mà dreçada enèrgicament, un cop de puny a sobre de la taula, la cella que s’alça, una carícia acostant-se a un altre cos, un somriure a mitges diuen, amb una eloqüència que no sempre les paraules troben, el pensament del cos. Perquè el cos també pensa, a la seva manera, i expressa i mostra el que pensa amb una subtilesa incomparable.

El gran historiador de l’art André Chastel va plantejar, a partir d’aquí, un repte radical: “La interpretació de l’obra pictòrica pot i ha de fer-se a partir de la gestualitat”. I encara hi va afegir: “Cal posar provisionalment entre parèntesis la consideració dels estils en benefici de l’examen de les formes, tractant-les com a llocs específics de pas del significant al significat”. I és que els gestos expressius són un dels grans mitjans que l’artista ha tingut a la seva disposició, al llarg de la història, per suscitar reaccions comparables a les que vivim. Tanmateix, més enllà de l’art, els gestos parlen de nosaltres i dels altres, com si s’avancessin per mostrar allò que algú és, o pensa, o fa. Per això un gest, només un gest, pot enamorar o irritar, resoldre una situació tensa o provocar-la, recordar-nos el passat o avançar-se al futur. El gest és sempre un terratrèmol que sacseja la, de vegades, quietud inexpressiva del cos.

Cargando
No hay anuncios

Sovint, el pensament segueix les paraules, corrent-hi al darrere, delerós, com qui malda per no perdre un tren i quedar-se palplantat a l’andana. Però algunes vegades, quan les paraules són moltes, tantes que s’amunteguen les unes sobre les altres, produint una cacofonia indesxifrable, cal aturar-se, en silenci, i callar per pensar, per no afegir-hi més paraules que, en aquest context, estarien més a prop del soroll que del diccionari. I és un gest, de llarguíssima tradició en la nostra història cultural, el que expressa, millor que cap altre, aquest parèntesi enmig del fragor, per avaluar les paraules dites i escoltades, per ponderar-ne la coherència i el rigor, l’abast i l’efectivitat, i sobretot per saber què en fem. És una actitud mental, ben cert, però també una actitud del cos, a través del qual passa, com un llampec, tot allò que som i que ens passa.

El trobem en una estàtua d’Harpòcrates de la Vil·la Adriana, a Tívoli, en què la imatge evoca la descripció de Plutarc: quan només s’amunteguen paraules, de tantes com n’hi ha, el déu nen, “en senyal de discreció i silenci, es posa un dit davant de la boca”. Així, declara que, més que afegir-hi unes altres paraules, cal guardar silenci, encara que sigui per un moment, o bé tancant la boca per callar, o bé suggerint a l’interlocutor de fer-ho. No és pas un gest imperatiu ni, encara menys, prohibitiu: només el suggeriment que, per uns moments, convé deixar de parlar per retrobar en silenci la calma amb què les paraules puguin arribar a ser, altre cop, un lloc d’encontre. És un gest que travessa segles: el gest harpocràtic ( signum harpocraticum ), amb el qual el cos declara, d’una manera que encara ens és immensament familiar, que cal, per una estona, fer silenci, callar, deixar de dir.

Cargando
No hay anuncios

A diferència de la rotunditat d’ El pensador de Rodin, que destil·la una imatge de l’esforç titànic que de vegades reclama l’acte de pensar, aquest gest fascinant, habitual fins i tot entre els infants, reclama, com qui no fa res, una mica de calma per pensar. La calma després de la batalla. O abans. Com ara.