Opinió08/09/2018

Educació i/en/amb valors

Cal trobar espais en els quals poder analitzar, tractar i debatre temes amb la pausa, reflexió i profunditat necessària

i
Marc Ballestà

Aquesta setmana ha finalitzat la 35a Universitat d’Estiu d’Andorra. Un espai que ens permet trencar amb la immediatesa, superficialitat i debat, més centrat en les formes que en el fons que darrerament semblen monopolitzar el debat públic, ja sigui en els mitjans tradicionals a través de les tertúlies o a bé a les xarxes socials.

Sota el títol 'Els valors: passat i futur', la temàtica d’aquest any versava sobre un aspecte crític a la nostra societat. Crític en el sentit que un element comú (que no únic) a les darreres crisis que hem patit els últims temps (financera, econòmica, social i política) sembla ser una crisi de valors subjacent a totes elles.

Cargando
No hay anuncios

És per això que ha estat un exercici molt interessant poder analitzar i debatre sobre els valors des de diferents perspectives que ha permès poder fer una anàlisi i debat global: la mobilitat i l’arrelament, els mitjans de comunicació, les noves tecnologies, construcció de l’individu, la societat, l’educació, convergència generacional i envelliment.

D’entre tots aquests, en voldria destacar un i que, a més, va ser un dels punts de la reflexió final que va fer el ministre d’Educació en la clausura de l’acte: l’educació i els valors, que de forma subjacent sortia reflectit a la resta dels debats.

Cargando
No hay anuncios

Educació i valors, o com molt bé va incidir el ministre, potser hauríem de parlar “d’educació en valors”, en el sentit que l’escola en la concepció a la qual està evolucionant a tot arreu ha de ser protagonista també en aquest àmbit. De la tradicional formació per adquirir coneixement o per adquirir els recursos necessaris per tal de poder accedir al món laboral, evolucionem a una educació en competències, o com bé va expressar el ministre: educar ciutadans. I aquí sí que té un rol molt important l’educació en els valors.

S’obre de nou aquí el debat si aquesta part de l’educació l’ha d’assumir l’escola o és una responsabilitat de l’àmbit familiar. Segurament ha de ser una responsabilitat compartida ja que, tenint en compte que l’escola és el lloc on els nostres infants i adolescents passen la major part del temps, no pot renunciar a educar en aquest sentit. També anava més enllà bo i assegurant que si volem una educació en valors, cal també una educació amb valors i, per tant, cal que aquests també siguin presents en tots i cadascuna de les persones que intervenen en el procés educatiu.

Cargando
No hay anuncios

El debat és ampli, amb molt matisos i, segurament, amb molts punts de vista però, com bé deia a l’inici, cal agrair que en un moment en el qual la societat sembla que està perdent aquest valor, puguem trobar espais en els quals poder analitzar, tractar i debatre temes amb la pausa, reflexió i profunditat necessària per mirar de fer créixer la nostra societat.